Hoe kun je voorkomen dat jonge ouders niet kwaad worden als je niet langs komt ivm koortslip?

Een goede vriendin van mij is net bevallen, ikzelf heb net een miskraam gehad.
Momenteel heb ik een koortslip mijn zusje is hieraan 25 jaar terug overleden (was toen 2 weken oud)
Ik wil dus nu niet op kraam visite.
Mijn vriendin is nu kwaad op mij, dat ik jaloers ben op haar geluk, dat ik het haar niet gun, dat het confronterend is voor mij ivm miskraam etc. Dit is dus ABSOLUUT niet het geval, ik wil gewoon geen doden op mijn geweten hebben.
Nu weet ik dat niet iedere baby sterft door herpes, maar veiligheid voor alles, helemaal als je op de hoogte bent van de gevaren.
Hoe kan ik haar nou overtuigen dat het niets met misgunnen etc. te maken heeft?
Mijn moeder heeft indertijd het hele verhaal van zich af geschreven, maar om zulke persoonlijke verhalen aan iemand te laten lezen gaat me ook wat ver.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder werd juist kwaad als iemand wél langskwam met een koortslip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je vriendin 'over the moon' is over haar baby, maar ik vind het niet netjes dat ze jou dingen verwijt. Ik heb ook regelmatig een koortslip, en ik ga dan echt niet op kraambezoek. Het is toch algemeen bekend dat dat gevaarlijk is!?
Is ze wel zo'n goede vriendin als ze zo doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuur haar een leuke felicitatiekaart. Print een artikel uit over de gevaren van een koortslip voor baby's en doe dat er bij. Want ze WEET het gewoon niet!
Amadea
12 jaar geleden
Hopelijk wil je voorkomen dat ze juist wél kwaad worden. Voorkómen dat iets niét gebeurt betekent: ervoor zorgen dat het wél gebeurt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle goede reacties! Ik geef het nog wat tijd en als de hormoontjes weer naar hormonenland zijn vertrokken (en mijn koortslip weer naar vervelend land ;-) )
zal ik haar bellen.

Het beste antwoord

Het staat zelfs in het boekje van het consultatiebureau dat je heel erg op moet passen met koortslip..

Maar weet je wat ik denk? Ik denk dat ze nu een soort van wandelende (of liggende) hormonenbom is. Sommige pasbevallen vrouwen kunnen heel kattig en boos reageren op bepaalde dingen waar ze normaalgesproken begrip voor hebben.
Waar ik in mijn kraamtijd allemaal niet pissig over ben geweest.... het waren de mafste dingen ;) Gelukkig was dit vrij snel weer normaal, haha.

Laat dit onbegrip maar gewoon even rusten en spreek het op een ander moment uit.. als ze dan nog geen begrip heeft hiervoor, zou ik het jammer voor haar vinden dat ze zo kortzichtig denkt en het verder naast je neer leggen.

Jij handelt hartstikke goed, ze mag blij zijn met zo'n goede vriendin die haar verantwoordelijkheden neemt ten opzichte van haar baby!

Oh en natuurlijk hoef je dat persoonlijke verhaal niet te laten lezen, kom op zeg, net of je jezelf moet verontschuldigen? Niet doen hoor, niet over je eigen grenzen heen gaan omdat je vriendin iets niet wil begrijpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden waren goed, maar die van jou sprak me het meeste aan, bedankt, ik laat het nog even rusten en neem dan weer contact met haar op (koortslip is al ingedroogd, dus hoop dat ik er eind van de week vanaf ben!

Andere antwoorden (6)

"Ik gun het jullie zo met de nieuwgeborene dat ik absoluut niet een risicofactor wil zijn door mijn bezoek! Graag, wil ik jullie nieuwe familielid begroeten via de webcam! Wanneer is het een goede tijd (als de baby niet slaapt) om een afspraak te maken via Skype?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + Ge-wel-dig!
http://baby-op-komst.nl/209/gevaar-koortslip.html
Print dit maar eens uit en laat het aan je vriendin lezen (laat iemand anders het meenemen om het aan haar te geven). Dan komt ze hoogstwaarschijnlijk wel op andere gedachten.
Sterkte met de situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand zo zou reageren zou ik persoonlijk al niet eens meer zin hebben om daar heen te gaan maargoed...
Tja.. als zij haar eigen waarheid er van maakt word het natuurlijk lastig misschien had ze zich er erg op verheugd dat jij langs zou komen en doordat dat nu even niet gaat zoekt ze een reden om boos op je te zijn je zou haar na een paar dagen nog een keer op kunnen bellen en vragen hoe het met de kleine gaat en een afspraak maken over een paar dagen/weken als het beter met je gaat zo ziet ze dat je toch wel langs wil komen. Mocht ze je nou niet meer aan te telefoon willen spreken zou je natuurlijk altijd nog een email of een brief kunnen sturen, veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zin om langs te gaan neemt hier ook af hoor!!!
Het is best lullig want ik ben heel erg blij voor haar. En zou niets liever willen dan het kindje zien en vasthouden.
Ik ben alleen bang, dat als de koortslip nu nog een week duurt zij het gaat afweren.
Toen ik 'op mijn kraambed' lag, is er een aantal dagen geweest dat alles, maar dan ook echt ALLES verkeerd viel bij mij. De hormoonhuishouding was totaal van slag - realiseerde ik me achteraf. Het zou kunnen dat je vriendin daar uitgerekend nu ook last van heeft (had) en dat mede daardoor jouw voorlopige afzegging helemaal verkeerd wordt begrepen.

Goede vriendinnen komen er uiteindelijk samen wel uit, zou ik denken. Laat haar maar een paar dagen met rust, neem voldoende tijd om te genezen van je koortslip en leg het haar uit wanneer de rust is wedergekeerd. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ze het volledig zal begrijpen. Beterschap en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je de kraamzuster inschakelen om het haar uit te leggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede vriendin, met de nadruk op goede, zal toch begrijpen als je het even kort uitlegt waarom je niet op kraamvisite wilt komen juist ter bescherming van haar baby.

Verder weet ik wel dat als je geen contact maakt met de baby, dus niet optilt en vooral niet knuffelt, een visite op zich natuurlijk geen kwaad kan.

Maar dat is natuurlijk je eigen keuze en goed recht en ik vind de reactie van je vriendin wel merkwaardig. Ik neem aan dat ze ook van jouw miskraam weet, van een goede vriendin zou ik ipv een negatieve reactie ook wat medeleven naar jou en je man vanzelfsprekend vinden.
Ceeve