Graag tips voor iemand met vitamine D tekort?En wat is de oorzaak hiervan?

Graag tips voor iemand met vitamine D tekort en wat is de oorzaak hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vroeger liepen we als oermensen bijna de hele dag buiten, dus kregen we via de zon veel vitamine D binnen. Ook was het vlees van betere kwaliteit, waardoor er ook meer vitamine D3 in zat (tegenwoordig kun je ook nog wel op wat plekken vlees kopen van graskoeien, dus van koeien die nog normaal zomer-gras hebben gegeten). De aanbevolen hoeveelheid vitamine D is eigenlijk veel te laag, als je kijkt naar hoeveel vitamine D je binnen krijgt door lang in de zon te zitten. Er zijn mensen die heel veel gezondheidsverbeteringen zien door zelfs mega-dosissen van vitamine D in te nemen als supplementen. Neem bij hogere doseringen wel altijd voldoende vitamine K2 erbij, anders kun je teveel calcium op de *verkeerde* plekken op je lichaam krijgen. Maar ik zou in elk geval aanraden om een 'extra forte' vitamine D te gebruiken.

Het beste antwoord

„Ruwweg 90 procent van onze vitamine D wordt bij de blootstelling aan zonlicht in onze huid aangemaakt. Maar tijdens de wintermaanden zijn de zonnestralen in noordelijke klimaten niet krachtig genoeg om de synthese van vitamine D in werking te stellen.
Wat het nog erger maakt, is dat bijna niemand van middelbare leeftijd of ouder de 10 procent vitamine D binnenkrijgt die hij uit zijn voeding zou moeten halen.

” Het Amerikaanse Nationaal Gezondheidsinstituut geeft daarom het advies dat in de noordelijke luchtstreken vooral mensen van boven de 50 tijdens de winter voor meer vitamine D moeten zorgen door bijvoorbeeld vette vis te eten en levertraan of vitamine D-supplementen in te nemen.

Maar hierbij mogen niet de 2000 internationale eenheden, 50 microgram, per dag overschreden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?

Andere antwoorden (5)

Je hebt zo'n pilletjes waar vitamine d in zit mss kun je dat aan je huisarts vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de oorzaak kan zijn: te weinig (in de) buiten-lucht
te veel bedekkende kleding dragen
in de voeding (boter bijv) tekort aan vitD

aanvulling kan zijn:
meer naar buiten en vitamine en voeding beter op orde krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vitamine D3 komt o.a. voor in boter, eieren, plantaardige oliën, sommige vette vissoorten en in met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen (o.a. levertraan en bepaalde margarines).

Mogelijke oorzaken (o.a.)
- tekort aan vitamine D in de voeding (dit is in de Westerse wereld alleen het geval bij zeer eenzijdige voeding)
- verminderde vitamine D-opname (- malabsorptie) in de darm (bijv. bij langdurige diarree)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de persoon een recept voor vit D van de huisarts heeft gekregen?

Er zijn verschillende factoren waardoor iemand vitamine D tekort heeft en het komt in Nederland vaak voor.
ongeveer 30 tot 50% van de mensen hier in Nederland heeft een vit D tekort.
De oorzaak is te weinig zon,maar ondanks de zon kan ook de overgang een grote rol spelen in het tekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, overgang kan ook meespelen plus1
Van davitamon heb je vitamine d druppeltjes voor keline kinderen 5 druppels is al goed voor 100% en zelfs ik vind het lekker!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. En gewoon bij het Kruidvat, de Etos enz. te koop. +je van mij.
Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht. De vitamine komt o.a. voor in boter, eieren, plantaardige oliën, sommige vette vissoorten en in met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen (o.a. levertraan en bepaalde margarines).

Mogelijke oorzaken voor een tekort zijn o.a.
- tekort aan vitamine D in de voeding (dit is in de Westerse wereld alleen het geval bij zeer eenzijdige voeding)
- verminderde vitamine D-opname (- malabsorptie) in de darm (bijv. bij langdurige diarree of een darm-aandoening)

Mogelijke behandelingen van vitamine D-tekort (o.a.)
(1) behandeling van de onderliggende darm-aandoening.
(2) aanvulling van het vitamine D-tekort met vitamine-D-preparaten.
(3) behandeling van de verschijnselen.

NB. Vitamine D mag niet onbeperkt worden gebruikt vanwege het gevaar van te hoge calcium- en fosfaatgehaltes van het bloed.