Hoe komt het dat een lichaamsdeel rood wordt zodra je hem afklemt?

Ik begrijp ook wel dat dit bloed is, maar wat is er precies aan de hand? Loopt het dan langzamer, staat het stil (lijkt me niet), maar wat gebeurt er precies in bijvoorbeeld je hand op het moment dat je hem afklemt?

Toegevoegd na 5 uur:
En, nog een extra vraag: Op welke manier is het schadelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het afklemt dan kan je bloed niet terugstromen. Je klemt zeg maar je ader af waar het bloed doorheen moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lichaamsdelen moet je al heel strak afklemmen, tot een nogal pijnlijk niveau, voordat je zowel de slagaderlijke toevoer als de aderlijke terugstroming afsluit. Omdat de toestroom veel moeilijker te stuiten is hoopt het bloed dat door de slagaderen wordt aangevoerd zich op, hetgeen roodheid en zwelling veroorzaakt.

Toegevoegd na 8 uur:
Afhankelijk van de hoeveelheid druk kan er weefselschade ontstaan, om te beginnen bij de kleine bloedvaatjes die kunnen knappen. Als het bloed echt niet weg kan sterft het weefsel en dus uiteindelijk ook het orgaan dat gevoed wordt door de afgesloten bloedvaten, af. Heet dat orgaan 'hart' of 'hersenen' of is het anderszins een vitaal orgaan dan betekent dat in principe einde oefening voor het levende wezen waarop je deze 'techniek' toepast.