Waar worden niet levensvatbare geboren kindjes begraven?

Beetje vreemde vraag misschien, maar worden deze overleden kindjes op een aparte plek begraven of níetVanaf hoeveel maanden word een foetus gezien als mens en kan het op een begraafplaats worden begraven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alleen als ouders te kennen geven niet te behoefte te hebben om de vrucht te begraven of cremeren,
en de vrucht geen 24 weken oud is
(een oudere vrucht móet worden begraven of gecremeerd),
dan blijft de vrucht achter in het ziekenhuis. En dan valt de vrucht onder `specifiek ziekenhuisafval`, net als anatomisch afval. Voor het `verwerken` van dit afval gelden speciale regels.

En foetus van - zeg maar tot 24 weken - weken mag dus worden meegenomen en in de eigen tuin begraven.
Of het wordt in het ziekenhuis afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanaf 24 weken is het zo dat je hem haar aan moet geven bij de gemeente en ze begraven of gecremeerd worden. Vanaf 24 weken is het namelijk een baby. En kan het Kans hebben op levensvatbaarheid. In Nederland is het wel zo dat mocht de bevalling starten met 24 weken ze niet zullen proberen de baby te redden. Dat us pad vabaf 27 weken.
Onder de 24 weken mag je het ook meenemen naar huis om het zelf te begraven.
Als je het niet meeneemt komt het bij het ziekenhuis afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Dld kunnen niet levensvatbare en doodgeboren kinderen gratis op een gezamenlijke begraafplaats begraven worden (2-4 keer per jaar) of in een eigen grafje begraven worden. Onder de 500 gram mag je het ook thuis begraven (of eigenlijk anders: dan is er geen begravenisplicht en 'mag' je dus doen wat je goed dunkt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de twee gevallen die ik persoonlijk ken, is er gecremeerd en staan de kleine urnen op een ereplaatsje, thuis, in het gezin.