Ik heb 's ochtends moeite met opstaan, maar het is me opgemerkt als ik maar iets van 6 uur slaap, meteen wakker ben, hoe kan dit?

En is het verder wel gezond?

Nogal raar als je na 8 uur slaap meer moeite hebt met wakker worden dan van 6 uur slaap.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sterk vereenvoudigd kan je zeggen dat de nacht opgedeeld kan worden in 5 slaapcycli van elk 90 tot 120 minuten. (volledige uitleg in de bron) Deze cycli hebben allemaal dezelfde opbouw en volgen elkaar gedurende de nacht op. Na elke remslaapfase ontwaak je doorgaans kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus van lichte slaap naar diepe slaap naar droomslaap weer van vooraf aan. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Waarschijnlijk voel jij je uitgerust na een remslaapfase, als je 6 uur geslapen hebt. Als je daarentegen terug in slaap valt, wordt je gewekt tijdens een slaapcyclus. Dan is je slaap eigenlijk niet 'af' en heb je moeite met opstaan. Het is trouwens een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt. Er is niets ongezond aan, als je per nacht 6 uur slaapt.

Bronnen:
http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.j...

hmmm.. dat komt omdat je niet echt diep slaapt dan. dus word je meteen wakker. en heb je geen moeite met opstaan.

Bronnen:
ja

Je slaap is opgebouwd uit 4 of 5 slaapcycli en elke cyclus bestaat uit 5 fasen (die verschillen in hersenactiviteit en oogbeweging). In fase 1 en 2 is de slaap licht, in fase 3 en 4 is de slaap diep en fase 5 is de droomslaap. Waarschijnlijk begin jij na 6 uur slaap een nieuwe cyclus en gaat jouw wekker net af als je in de diepe slaap zit.

Het kan inderdaad aan de slaapcycli liggen. Ook bestaat de mogelijkheid dat je slaapbehoefte ongeveer zes uur per nacht is. Dat geldt voor veel meer volwassenen. Je kunt dit ontdekken door in weekenden en vakanties bij te houden wanneer je wakker wordt 's ochtends (dus zonder wekker). Als je dan ook wakker wordt na ongeveer zes uur, dan is het duidelijk je persoonlijke slaapbehoefte. Als je daarna weer verder zou slapen word je ook duffer wakker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100