Waarom doet genezen soms pijn?

Toegevoegd na 11 minuten:
Het betreft hier lichamelijke pijn (in mijn geval een operatiewond).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo?
Wat voor pijn? Geestelijke? Lichamelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichamelijke pijn, ik ben afg. donderdag geopereerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het genezen doet geen pijn, de wond doet pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmja.. het dichtgroeien van de wond, dát doet pijn. Au. :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte meis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van harte beterschap, Anne!

Het beste antwoord

Postoperatieve pijn wordt veroorzaakt door weefselbeschadiging en wordt gekenmerkt door een relatief duidelijke relatie tussen schadelijke prikkel en pijn. Als genezing vordert neemt de pijn af. Vele factoren beïnvloeden het begin, de incidentie en de ernst van de postoperatieve pijn.

Enkele van deze factoren zijn de volgende:

De intensiteit van de postoperatieve pijn wordt mede bepaald door de locatie van de operatie, hoe lang de operatie geduurd heeft en van welke aard de operatie was.

Neurotische persoonlijkheidskenmerken intensiveren postoperatieve pijn. Angst speelt een grote rol in het leven van deze patiënten. Angst voor pijn na de operatie maakt de pijnbeleving er niet beter op.

Deze beïnvloedende factoren maken de pijnbeleving per individu zo verschillend, dat er een individuele analgeticabehoefte kan bestaan die 4 tot 6 voudig kan verschillen per patiënt. Anders gezegd; bij patiënten die onder “gelijke” omstandigheden zijn geopereerd kan de behoefte aan pijnstillers 4 tot 6 maal verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat er in je lichaam gesneden is, alle zenuwen zijn geraakt en je lichaam geeft een grote waarschuwing aan je hersenen van "let op dit is niet goed" De zenuwen weten niet dat het juist de bedoeling was om gesneden te worden. Dat is de pijn die je voelt. Op het moment dat de genezing wat verder is zal in de meeste gevallen de pijn minder worden.

Sterkte