Mijn arts heeft in mijn verwijsbrief een diagnose gezet die niet waar is, wat zijn mijn rechten? (zie uitleg)?

Ik heb een verwijsbrief van de dokter waarin staat dat ik PDD-NOS hebt. Ooit is tegen mij gezegd: we vermoeden dat jij autisme hebt, maar als je hier langer blijft, kunnen we er onderzoek naar doen.
Aangezien ik dit niet heb gedaan, moest het blijven bij: we denken.
Nu staat er dus in de verwijsbrief dat ik het wel héb, terwijl dit niet zo is. Wat zijn mijn rechten? Moet hij dit verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Mag ik vragen waarom je dit niet hebt gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de vrouw die dit tegen mij zei, mij pas 2x had gesproken. Daarbij kwam ook dat ik haar niet aardig vond, en dat ik in een vrijwillige opname zat, waar ik maar al te graag weg wilde (hoorde er totaal niet thuis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het betekent ook niet dat hij het wél heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het feit dat hij zich niet heeft laten onderzoeken betekent direct dat een dokter niet de conclusie mag trekken dat hij het wel heeft. Denk dat de professionaliteit van de dokter toch hoger moet liggen dan die van een patiënt. Echter heb je gelijk, het betekent niet dat het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rocket, dat is de grootste onzin ooit..
Mister, ik ben een 'zij' maar maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen onderzoek naar gedaan is,mag je arts dit niet zomaar op een verwijsbrief zetten,hij kan wel schrijven;mijn vermoeden is dat patient PDD NOS heeft,graag verder onderzoek hiernaar,maar het ligt er ook aan naar wie je doorverwezen wordt,maar dan nog kun je aan hem vragen dat je niet wil dat dit er in staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ik beter lees staan er allemaal fouten.
Hier wat feitjes van mijn kant:
Verwijzing is voor een eetstoornissen centrum omdat ik last heb (had eigenlijk) van eetbuien. GEEN boullimia of anorexia oid. Ik heb IBS/PDS (prikkelbare darm) maar weinig last van. Dit is wat de dokter onderandere schrijft: Diagnose PDD-NOS. Anorexia nervosa/boulimie? later staat er weer: Probleemlijst:
Anorexia nervosa/boulimie. Hier zegt ook de behandelaar in de vrijwillige opname nog: Kenmerken van een pervasieve ontwikk. stoornis (dit is dus de PDD-NOSS die ze bedoeld..) te weten dat zij haar eigen gang gaat, re regie neemt, taal letterlijk neemt en zich niet laat beinvloeden door haar omgeving.. Oh..dus daarom denken ze dat ik autisme heb..?
Dan hebben wel heel veel mensen autisme toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts heeft er een vraagteken achter gezet. Dat houdt dus in dat hij niet de diagnose heeft gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ platje klopt, dan "vraagt" hij het aan zijn collega's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hij vermoed het en mensen die er meer over weten stellen de diagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de PDD-NOSS staat geen vraagteken. Bij Anorexia ed. wel, aangezien mijn verwijzing daarover gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neemt het idd heel letterlijk. Die vraagteken staat voor alle 4 gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke 4 gevallen..?
Ik zie er maar 3, maar goed. Waarom staat er dan bij: Probleemlijst: - Anorexia Nervosa/Boulimie geen vraagteken achter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hij het opschrijft staat er:
Diagnose PDD-NOS. Anorexia nervosa/boulimie? Voor heel die zin betekend het een vraagteken. Dus ook voor pdd-nos.
Idd zijn het er 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er staat kenmerken van dan kun je niet zoveel. De behandelaar signaleert dat je er kenmerken van hebt. De dok zou zijn stelling dat je het hebt ook móeten wijzigen in kenmerken van. Daarmee is niet gezegd dat je het hébt, maar wel kenmetken of trekken van pdd-nos. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar je behandelaar heeft wel zo gevonden. Je kunt wel eisen dat je een toevoeging wil dat je het daar niet mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, mijn foutje, het staat er anders
zo staat het er: Op eigen verzoek ******. Diagnose PDD-NOS. Heeft nog contact met ******. Geenvraagtekens dus. Verder in de brief staat: Anorexia nervosa/boulimie? Dan weer verder staat: Probleemlijst:
- ****
- Anorexia nervosa/boulimie. Zo staat het er. Dus PDD-NOS is zonder vraagtekens, ''gewoon'' een diagnose.
De andere is eerst een vraag, daarna een ''zeg''.

Het beste antwoord

De diagnose autisme, welke vorm dan ook, mag alleen gegeven worden door een psychiater, en die diagnose krijg je dan ook zwart op wit.
Ik zou dit dus met de arts van de verwijsbrief bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dankjewel! Ik ga het bespreken. Maar ik wist niet dat ik het zwart op wit ed moest krijgen. Bedankt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat zoals jij bij de reactie hebt besschreven een vraagteken achter alle 4 de diagnoses. Dat zal de arts je ook vertellen. Een huisarts stelt idd niet deze diagnoses. Hij vermoed het alleen, en stuurt je door naar iemand die daar voor geleerd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor platje, die diagnose PDD-NOSS heeft namelijk niks te maken met waar de verwijsbrief voor is.
Maar de arts doet sowieso zijn huiswerk niet goed, aangezien er ook staat dat ik nog medicijnen neem die ik in 2010 tijdelijk heb genomen, en dat ik nog aan de pil ben..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me hoooooooooog tijd om es een babbel te maken met deze arts!!! Als je de diagnose krijgt van de psychiater, dan krijg je daar ook altijd zelf een bewijs van, omdat je dat soms nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Wendy :) Ik ga morgen eens praten en alles rechtzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en succes!

Andere antwoorden (4)

Vraag eerst aan je arts of hij het wil verwijderen. Doet hij dit niet dan kan je door een onafhankelijk arts een onderzoek laten doen of je PDD-NOS hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil niet dat het onderzocht wordt, dus laat ik dat ook niet doen. Als hij het niet verwijderd hang ik wel een procesje aan zn broek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jee wat een agressie, je kunt het toch gewoon vragen? En sorry hoor, maar het is wel een beetje struisvogelachtig, als ik het niet laat onderzoeken heb ik het niet en hoef ik er niets mee. Diagnoses kunnen ook deuren openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jet, ik heb er geen last van, ik wil er niks mee doen, en wil geen onnodige onderzoeken..waarom zou ik het dan doen?
Zelfde als een onderzoek doen voor depressie als je je nog nooit somber hebt gevoeld..
Daarbij vraag ik het ook. Ik zeg toch ook ALS hij het NIET verwijderd.
Amadea
12 jaar geleden
@Ytje, is het feit dat je er zo tegen tekeer gaat niet juist een bewijs dat er wel degelijk iets met jouw vermogen om je gedrag in sociale situaties te besturen mis is? Zich koppig en driftig uiten ís een kenmerk van de stoornis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, misschien ligt het aan mij hoor, maar ik snap gewoon niet waarom iemand per se een stempel geduwd moet krijgen, als diegene en omgeving er GEEN last van hebben..
Amadea
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp wens jij een behandeling voor een eetstoornis, Ytje. Het is voor de behandelaars goede informatie om te weten wat mogelijke problemen zijn die oorzakelijk verband houden met de eetstoornis. Want daar kan de behandeling dan op afgestemd worden. Als zij weten dat jij moeite hebt om bepaalde zaken te accepteren dan gaan ze anders met jou om dat wanneer het er alleen om gaat jou op een normale manier met voeding om te kunnen laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk heb je toch vaker signalen afgegeven dat er een stoornis aan de hand zou kunnen zijn. Mensen laten ook bloedsuiker prikken terwijl ze er niet van uit gaan dat ze diabeet zullen zijn. Zeker als er van meerdere kanten signalen komen dat je wel een stoornis zou kunnen hebben zou het de moeite waard kunnen zijn dit toch eens te onderzoeken. Neemt niet weg dat je naar mijn idee toch het beste bij je huisarts langs kunt gaan en hem te vragen waarop hij de PDD NOS baseert, hij kan natuurlijk niet af gaan op het oordeel van een hulpverleenster, zonder gedegen onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik ook Amadea, alleen is het zo dat ik niet wil dat mensen handelen naar een diagnose waar ik mij niet goed bij voel. Jet; Mijn signalen waren dit: dat zij haar eigen gang gaat, re regie neemt, taal letterlijk neemt en zich niet laat beinvloeden door haar omgeving.. En dit zei iemand, die ik 2 keer heb gesproken. Ik ga morgen naar de arts ;) Even uitleg vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed, vragen!
Ik heb asperger, een vorm van autisme en een klein verschil met PDD-NOS. Mensen maken vaak fouten met deze onderwerpen, dus zeg het tegen je dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg het sowieso tegen de dokter, maar ik snap niet zo goed wat het verband is met mijn vraag?
Er is dus niet duidelijk gemaakt of je het wel of niet hebt, Ik zou nog eens in overleg met je huisarts gaan waarop hij dit baseert omdat misschien in jou dossier dan staat dat jij het hebt.

Geef ook aan dat dit jou niet bekend is en dat jij graag dit onderbouwd wilt zien (waar hij die info vandaan heeft). Doe dit niet aanvallend maar vragend, daarmee kom je het verst, en vraag dan gewoon om een nieuwe verwijsbrief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de optie dat je wel PDD-NOS hebt in ieder geval serieus overwegen. De NOS in PDD-NOS betekent overigens 'Not Otherwise Specified'. Dat houdt concreet in dat het gaat om een restcategorie binnen het autismespectrum. Het kan dus heel goed zijn dat je inderdaad een aandoening hebt binnen het autismespectrum die niet nader gespecificeerd kan worden omdat de symptomen te vaag zijn. Dat betekent dan niet dat de diagnose niet deugt.

Bovendien, als het klopt dat je PDD-NOS hebt dan is een arts beter in staat om te beoordelen of je PDD-NOS hebt dan jij zelf. Je kunt jezelf daarin moeilijk onafhankelijk beoordelen.

Wat ik je zou aanraden is om alsnog te doen, wat je in het verleden niet gedaan hebt toen het vermoeden over autisme geuit is: namelijk verder te onderzoeken waar jouw problematiek vandaan komt. Dit zou dan niet door dezelfde dokter als die van de verwijsbrief gedaan moeten worden, maar wel door een specialist.

Kortom, mijn advies is: laat je onderzoeken en laat je voorlichten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom laten onderzoeken als IK nergens last van heb??
Hetzelfde als dat je een onderzoek moet doen voor een depressie, als je je nooit somber voelt..gewoon zinloos.
Maar ik vind: dat zij haar eigen gang gaat, de regie neemt, taal letterlijk neemt en zich niet laat beinvloeden door haar omgeving.. Niet echt problematiek.. Wie gaat er niet zn eigen gang? Wie neemt niet de regie over zn eigen leven? Wie laat zich niet, niet beinvloeden door zn omgeving?
Oke, taal letterlijk nemen is dan misschien niet zo best, maar dat heb ik van mijn moeder..dat heet karakter, niet gelijk een stoornis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar stel, dat mensen om mij heen er wél last van hebben (ik betwijfel het, maar goed, het kan) wat volgt er dan?
Oke, je hebt PDD-NOS, nu hebben we geen last meer van je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de manier waarop je hier reageert, en ook je antwoorden en reacties bij andere vragen, doen mij vermoeden dat je arts er wel eens niet zo ver naast zou kunnen zitten. je eigen gang gaan en je niet laten beïnvloeden door je omgeving zijn in principe geen verkeerde eigenschappen, maar als je dit tot in het extreme volhoudt wel. als 99 mensen zeggen: die boom is groen, en jij zegt: die boom is blauw. dan kan het wel rechtlijnig zijn om vol te houden dat de boom blauw is, maar daarmee maak je jezelf niet geloofwaardiger. het is waardevol om je te leren verplaatsen in de ander. als je daartoe niet, of onvoldoende, in staat bent. ik vind het wel goed dat je deze vraag stelt. ik begrijp nu ook beter de achtergronden van je antwoorden en reacties bij andere vragen. in die zin voegt het plakken van een label voor jou zelf misschien weinig toe, maar het kan er wel voor zorgen dat je beter begrepen wordt. en als je eraan werkt dan kan het er ook voor zorgen dat je jezelf beter begrijpt en manieren leert om met je eigen 'karaktereigenschappen' om te gaan. dit staat los van een eventuele diagnose PDD-NOS, maar dit is voor iedereen waardevol. ten slotte: waarom zou een arts bij jouw de diagnose PDD-NOS stellen als ze er niet van overtuigd is dat het zo is? voor de arts maakt het namelijk weinig verschil of het waar is of niet. je zult er van uit moeten gaan dat je arts het beste met je voorheeft. zo iemand is er niet op uit om je te beschadigen, maar om je te helpen. een second opinion zou eventueel ook kunnen helpen bij het accepteren van een diagnose. sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als die boom voor mij dan ook echt blauw IS ? Als ik hem echt blauw zie? Wat doe je dan? Niet op je eigen instinct afgaan en denken: ik zal wel blind zijn, ik zie blauw, maar dat is het dan niet?
Ik kan mij in andere verplaatsen, heb daar een jaar een deel van een studie voor gevolgd.
Naar mijn mening wordt ik niet verkeerd, of slecht begrepen. Mijn omgeving begrijpt mij..en als dat niet zo is, heb ik het nog nooit gehoord. Jouw ten slotte vraag snap ik ook niet. Want hoe kan een vrouw een diagnose stellen (waarvan ze dan dus overtuigd zou zijn dat het zo is) die ik TWEE keer heb gesproken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan voor jou ook echt blauw zijn zonder dat hij blauw is. En je in een ander verplaatsen is niet iets dat je door een studie ineens beheerst natuurlijk. Waar ik naartoe wil is dat de manier waarop je op een ander overkomt anders is dan de manier waarop je jezelf ziet. Hoewel dit natuurlijk niet altijd zwart-wit bekeken kan worden is is het best de moeite om te onderzoeken wat daarvan de oorzaak is. Met de tenslottevraag bedoel ik eigenlijk dat je arts er geen belang bij heeft om bij jou opzettelijk een verkeerde diagnose te stellen. Blijkbaar kom je zo op haar over. Natuurlijk kan zij hierin een fout gemaakt hebben, maar artsen zijn over het algemeen goed getraind in het stellen van een diagnose. Of de diagnose nu juist is gesteld is niet eens zo relevant. Je bent doorverwezen om nu juist het naadje van de kous te ontdekken; mijn advies is daarom: pak deze kans!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat iedereen een ander anders ziet, dan dat diegene zichzelf ziet? Ik zei al: de doorverwijzing heeft niks te maken met PDD-NOS of in die richting..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zekere zin is dat wel zo. maar de mate waarin het beeld verschilt is wel van belang. ik meen serieus dat de diagnose PDD-NOS mij, kijkend naar de manier waarop je hier op goeievraag.nl actief bent, niet verbaast. verder is blijkbaar al eerder een vermoeden van autisme geuit, nu wordt de diagnose PDD-NOS aangedragen. je kunt dit schouderophalend afdoen met: "zij zien me anders dan ik werkelijk ben", maar je kunt je ook afvragen hoe dat komt. ok, dat de doorverwijzing niets te maken heeft met PDD-NOS had ik niet opgemaakt uit de vraag of je reacties hierboven, maar dan vraag ik me wel af waarom het dan in de doorverwijzing is opgenomen. het lijkt me wel verstandig om met je arts in gesprek te gaan over waarop ze dit gebaseerd heeft. en afhankelijk daarvan alsnog om een doorverwijzing te vragen die wel te maken heeft met PDD-NOS. je hoeft er toch ook niet bang voor te zijn? je kunt er alleen maar sterker van worden lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vermoeden van autisme en diagnose PDD-NOS zijn door dezelfde persoon gedaan.
In de doorverwijzing wordt vrijwel alles opgenomen uit je verleden.
Ik hoef niks met PDD-NOS oid te maken te hebben. Ik wil niet zo'n stempel krijgen. Ik heb geen last van anderen, andere geen last van mij..voor wie moet ik het dan doen?