Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke mate is werken met terpentijn gevaarlijk?

Ik klieder graag met olieverf en gebruik terpentijn,om de verf te verdunnen.Er staat altijd een raampje open.
Loop ik risico 'schildersziekte',ook bekend als Organisch Psychosyndroom (OPS),op te lopen,of is dat met kleinere hoeveelheden oplosmiddel te verwaarlozen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In antwoord op je titel: "In welke mate is werken met terpentijn gevaarlijk" heb ik het volgende antwoord voor je gevonden:

De MAC-waarde (Maximaal Aanvaardbare Concentratie) zegt: 560 mg/m3, dat betekent dat de MAC-waarde 560 milligram per kubieke meter mag bedragen. Als je daarboven komt, kan het een gevaar voor de gezondheid opleveren. Deze hoeveelheid is redelijk groot, naar mijn inziens, dus ik zou niet zeggen dat dit een gevaar op kan leveren voor je gezondheid als je volgens zeggen altijd in kleine hoeveelheden werkt. Probeer wel inderdaad altijd een raam open te hebben staan als je met chemicaliën werkt: Safety first!

Bron: zoek (ctrl+f) naar: "MAC", de tweede hit vertelt je meer over de MAC-waarde, hopend dat je iets van scheikunde begrijpt :-).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bepalend is hierbij ook de lengte van de blootstelling.
Als je dat vele jaren doet is dat risico er inderdaad.
Goede ventilatie is het sleutelwoord. Ik betwijfel of "een raampje" open daaraan voldoet.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Waarom verdun je niet met Owatrol?
Je hebt als hobby schilder niet zo maar OPS, maar goed is het natuurlijk ook niet voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik gebruik nooit een oplosmiddel om mijn verven te verdunnen, altijd owatrol. Maar ik ben geen kunstschilder, ik schilder mijn schip met olieverven. Ter conservering en dan heeft Owatrol een toegevoegde waarde ipv een verslechterende.
Sommigen menen dat de dampen van terpentijnolie een antiseptische werking hebben, maar het lijkt eerder waarschijnlijk dat het inademen van terpentijndampen ongezond is. Op een fles terpentijn staan de volgende waarschuwingen:

Ontvlambaar. Schadelijk bij inademing, opname door de mond en aanraking met de huid. Uitsluitend op goed geventileerde plaatsen gebruiken.
Wat een olieverfschilder moet doen om blootstelling aan terpentijn te voorkomen is echter onduidelijk. Een mogelijke oplossing is het gebruik van speciale in water oplosbare olieverf.

Voor de concentratie op een werkplek geldt dat een concentratie van 100 ppm (of ml per m³) niet mag worden overschreden. Vaak wordt het gebruik van terpentijn echter gebracht als natuurvriendelijk, omdat terpentijn van plantaardige oorsprong is. Voor gebruik in professionele verven is terpentijn in Nederland verboden. Bijzonder gevaarlijk is het gebruik als oplosmiddel in een airbrushtechnie. Ik heb dit voor je opgezocht .doeiii
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt een antwoord, maar ik heb eens gehoord dat terpentine binnen 3 seconden wordt opgenomen in het lichaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terpentijn is een vetoplosser... Dus het is bij langdurig gebruik slecht voor je lever... Explosiegevaar bij open gebruik... En het is giftig als je het drinkt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
terpentijn is een natuurproduct dat uit hars van naaldbomen gewonnen wordt en is niet schadelijk. Maar misschien bedoel je terpentine dat een ander product is en niet fris om langdurig in te ademen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet de werking van terpentine maar in mijn naaste omgeving ken ik 3 mensen die schilderen en die alle 3 blaaskanker hebben. Vind dit wel een teken aan de wand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding