waarom ben ik zo klein en heb noch melktanden en ben al 13 en mijn zusje van elf is al heel ver met alles en is ook heel groot ?

is dat raar of normaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meisjes zijn over het algemeen sneller en volwassen dat jongens, fysiek en geestelijk. Het is dus vrij normaal, echter is het niet verkeerd om het in de gaten te houden. Echter kan het heel lang duren voordat je AL je tanden hebt gewisseld. Soms heb je bepaalde volwassenentanden nog niet en laat een tandarts de melktanden zitten. Ikzelf ben 20 en heb nog melkkiezen, aangezien de andere nooit zijn gekomen (heb ze niet) Toegevoegd na 50 seconden: edit: dat = dan* en nog niet = niet*

Je lichamelijke ontwikkeling en de ontwikkeling van je gebit staan in principe los van elkaar. Er zijn kinderen die op hun vierde al beginnen te wisselen, op de basisschool alle grotemensentanden al hebben en toch pas laat gaan puberen. En je hebt kinderen die pas ruim na hun zevende gaan wisselen en daar tot bijna hun vijftiende mee doorgaan. Beiden zijn voor een deel erfelijk. Hoe de zwangerschap en je eerste jaren (en je gezondheid, en je voeding) zijn geweest hebben ook invloed op je lichamelijke groei en ontwikkeling. Mijn dochter van 16 moet ook met lede ogen aanzien hoe haar elfjarige (!) zusje haar inmiddels boven het hoofd begint te groeien, drie maten grotere schoenen heeft en een jaar eerder ging puberen. Terwijl ze beiden te vroeg en te klein geboren zijn. C'est la via, en ook een stukje domme pech. Het enige verschil tussen die twee eigenlijk is dat de oudste van meet af aan een slechte eter was, en de jongste van meet af aan een hele goeie eter. Als moeder heb je daar eigenlijk geen invloed op. De oudste betekent niet altijd de grootste, en zeker niet je leven lang de grootste. Ook ik ben als oudste van drie meiden de kleinste gebleven, al ontliepen we elkaar verder in ontwikkeling weinig. Toegevoegd na 46 seconden: p.s. Als jij niet ook een meisje maar een jongen bent is het heel normaal dat ze je op deze leeftijd op zevenmijlslaarzen voorbij streeft. Rond je zestiende haal je dat dan echter ruimschoots weer in.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100