waarom ben ik zo klein en heb noch melktanden en ben al 13 en mijn zusje van elf is al heel ver met alles en is ook heel groot ?

is dat raar of normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Meisjes zijn over het algemeen sneller en volwassen dat jongens, fysiek en geestelijk. Het is dus vrij normaal, echter is het niet verkeerd om het in de gaten te houden. Echter kan het heel lang duren voordat je AL je tanden hebt gewisseld. Soms heb je bepaalde volwassenentanden nog niet en laat een tandarts de melktanden zitten. Ikzelf ben 20 en heb nog melkkiezen, aangezien de andere nooit zijn gekomen (heb ze niet)

Toegevoegd na 50 seconden:
edit: dat = dan*
en
nog niet = niet*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt, niet eens naar de naam gekeken. In dat geval gaat mijn reactie niet op.
Je lichamelijke ontwikkeling en de ontwikkeling van je gebit staan in principe los van elkaar. Er zijn kinderen die op hun vierde al beginnen te wisselen, op de basisschool alle grotemensentanden al hebben en toch pas laat gaan puberen. En je hebt kinderen die pas ruim na hun zevende gaan wisselen en daar tot bijna hun vijftiende mee doorgaan. Beiden zijn voor een deel erfelijk.

Hoe de zwangerschap en je eerste jaren (en je gezondheid, en je voeding) zijn geweest hebben ook invloed op je lichamelijke groei en ontwikkeling. Mijn dochter van 16 moet ook met lede ogen aanzien hoe haar elfjarige (!) zusje haar inmiddels boven het hoofd begint te groeien, drie maten grotere schoenen heeft en een jaar eerder ging puberen. Terwijl ze beiden te vroeg en te klein geboren zijn. C'est la via, en ook een stukje domme pech. Het enige verschil tussen die twee eigenlijk is dat de oudste van meet af aan een slechte eter was, en de jongste van meet af aan een hele goeie eter. Als moeder heb je daar eigenlijk geen invloed op.

De oudste betekent niet altijd de grootste, en zeker niet je leven lang de grootste. Ook ik ben als oudste van drie meiden de kleinste gebleven, al ontliepen we elkaar verder in ontwikkeling weinig.

Toegevoegd na 46 seconden:
p.s. Als jij niet ook een meisje maar een jongen bent is het heel normaal dat ze je op deze leeftijd op zevenmijlslaarzen voorbij streeft. Rond je zestiende haal je dat dan echter ruimschoots weer in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag nu ook pas ninnaaaa, dus ik gok een meisje. Echter heb je 1 verkeerd punt naar mijn mening. Een slechte eter heeft veel minder te maken met de groei dan jij hier verondersteld. Ik was mijn gehele familie op mijn 16e al voorbij qua lengte, en heb nooit echt super goed gegeten. Mijn broer wel maar dit maakte niets uit. Ik denk dat erfelijkheid + toeval (geluk met wat chromosomen ofzo) meer invloed hebben op je lengte dan iets anders. Mijn ouders zijn beide kleiner dan ik (mijn moeder zo'n 30 cm en mijn vader zo'n 7 cm) Waarschijnlijk heb ik dus gewoon 2x recessieve (wss zijn hier meer chromosomen bij betrokken) ontvangen waardoor ik groter ben dan beide. Ook is mijn broer al jaren kleiner dan ik, terwijl hij toch 2 jaar ouder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps. wel een (+) hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet gesteld dat dat DE oorzaak is hoor ; het is alleen bij mijMIJN kinderen het enige echt fundamentele verschil tussen de twee. Okee, de tweede was bij de geboorte wel ook al 40 % zwaarder (1050 versus 1420 gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fundamentele verschil? Ik denk dat het naast het verschil in het gewicht het enige door jou aantoonbare fundamentele verschil is? =) Tenzij je DNA onderzoekster bent en hier erg veel over weet, dan zou je het DNA van je kinderen onder de loep kunnen leggen en hier fundamentele verschillen in kunnen aantonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, het enige verschil in leef- en eetwijze bedoel ik natuurlijk. (Leek me wel een erg open deur, maar goed). Ze eten verder dezelfde dingen, kregen dezelfde babyvoeding, doen ongeveer dezelfde dingen, bezochten dezelfde school, zelfde hoeveelheid lichaamsactiviteit, zelfde ziektes doorgemaakt, zelfde inentingen gehad etc. Ik zie namelijk ook wel mensen met totaal verschillende kinderen waarvan de een heel actief is en de andere helemaal niet. Dan is het al minder verrassend. Of één kind veel vaker ziek is. Heeft ook invloed. In gezinnen waar bepaalde....minder gezonde eetpatronen zijn, zie je ook een heel ander formaat/model kinderen (inclusief een vroege puberteit). Dat type externe verschillen doel ik (uiteraard) op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, ben misschien een beetje slakken aan het zoeken met mijn potje zout! Je hebt overigens gelijk qua externe verschillen. Er is wel eens onderzoek gedaan naar eeneiige tweelingen die werden gescheiden vlak na de geboorte. Tegen de tijd dat ze (bijna) volwassen waren grote verschillen in lengte, gewicht, intelligentie etc. aantoonbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel woog ik niet tijdens mijn geboorte, al helemaal niet tegenover mijn broer. En toch ben ik ruim 15 cm groter. Hoe verklaar je dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet voor alles is een verklaring, Bart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, echter denk ik dat er hier zo veel factoren een rol spelen, dat er geen formuletje is voor een lengte. Ik probeer ook alleen duidelijk te maken dat je dus niet zomaar kunt zeggen: Ik heb 1 zware baby en een jaar later een lichte, dus de zware wordt groter. (en soortgelijke uitspraken)