Kan het zijn dat ik bloedarmoede heb?

Ik voel me de laatste tijd moe, wat duizelig. Nu heb ik alleen 4 weken geleden nog bloed laten prikken, kan het zijn dat ik bloedarmoede heb? Of had het toen uit het bloedonderzoek moeten komen? Ik heb toen een algemeen bloedonderzoek laten doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Is toen je bloeddruk ook opgenomen? Lage bloeddruk kan ook duizeligheid veroorzaken
anneliez
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat je bloedarmoede heb.
Ik doe altijd gewoon als ik bloed heb laten prikken en ik heb 6 weken daarna ergens last van, laat ik weer prikken.

Maar als er nu bij jou 4 weken om zijn en je heb last van duizeligheid, zou ik nog een keer laten prikken.
Als daar weer niks uit komt weet je zeker dat je geen bloedarmoede heb, of er komt nu uit dat je bloedarmoede heb, dan weet je dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duizeligheid en vermoeidheid horen wel zowiezo bij bloedarmoede.
Stel dat je weinig fruit, groente , rood vlees en volkorenbrood eet dan is de kans best groot.
Gewoon voor de zekerheid weer laten prikken lijkt mij.
Veel sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is sprake van bloedarmoede (anemie) wanneer er te weinig rode bloedcellen in uw bloed zitten of wanneer de rode bloedcellen niet goed werken. Door bloedarmoede kunt u zich moe en zwak voelen. Bij inspanning wordt u sneller kortademig. Verder kunnen klachten optreden als duizeligheid, het gevoel flauw te vallen, hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn en oorsuizen.

De arts zal bloedtesten laten doen om de hoeveelheid hemoglobine en ijzer in het bloed te meten. Als er onvoldoende rode bloedcellen aanwezig zijn, kan dat wijzen op bloedarmoede. We spreken van bloedarmoede wanneer bij een man het hemoglobinegehalte (Hb) lager is dan 8,1 mmol/l, of wanneer deze bij een vrouw lager is dan 7,5 mmol/l.

Bloedarmoede heeft verschillende mogelijke oorzaken. Het kan ontstaan door een tekort aan ijzer. Dit kan komen door bloedverlies: bijvoorbeeld na een operatie of bevalling, na een periode van langdurige of heftige menstruaties, of wanneer u gedurende langere tijd (ongemerkt) kleine beetjes bloed verliest, bijvoorbeeld in uw maag of darmen. Zulk 'sluipend' bloedverlies kan optreden bij gebruik van bepaalde pijnstillers (acetylsalicylzuur, ibuprofen, naproxen, diclofenac). In dat geval kunt u beter op een pijnstiller als paracetamol overstappen.
Ook een ziekte van de maag of darmen kan een tekort aan ijzer veroorzaken, net als een toegenomen behoefte aan ijzer (bij een kind in de groei of bij een vrouw in de zwangerschap). Verder kan bloedarmoede ook ontstaan bij een ernstig tekort aan ijzer in de voeding (bij sommige ouderen of bij strenge vegetariërs); door verminderde opname van ijzer in de darm (door een ziekte van de maag of darmen).

Andere oorzaken van bloedarmoede zijn een tekort aan vitamine B12 of foliumzuur, een chronische ziekte, infectie of ontsteking, een erfelijke afwijking. De behandeling van bloedarmoede hangt af van de oorzaak. Bloedverlies tijdens de menstruatie kan bijvoorbeeld verminderen door gebruik van de anticonceptiepil.
De arts kan aan de hand van onderzoekuitslagen de oorzaak achterhalen en een behandeling voorschrijven.