Wat is normaal. Als je bedoelt, kan er penetratie plaatsvinden. Ja, in de meeste gevallen kan dat. Bij een vrouw met dwarslaesie is dat logisch, maar omdat ze vermindert gevoel heeft zal ze wel glijmiddel nodig kunnen hebben.
Een man kan als hij een partiële dwarslaesie heeft nog steeds een erectie krijgen, dat noem je een reflexerectie ( door een bepaalde prikkeling ) , en hij kan ook dan nog steeds seks hebben. Dat is anders overigens bij een volledige dwarslaesie, en ook niet bij alle partiële dwarslaesies hetzelfde, ligt er o.a. aan hoe hoog deze is. ( ook kan viagra soms uitkomst bieden ) Ook het gevoel wat een man of vrouw ervaart is natuurlijk anders.

Maar seks is gelukkig veel meer dan enkel penetratie, dus is het antwoord uiteraard , ja , je kan normale seks hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@haydy, begrijp dat er ontzettend veel verschillende dwarslaesies zijn, en dat de hoogte van zeer groot invloed is op je gevoel en mogelijkheden.
Daarnaast, je laatste opmerking klopt misschien voor jou, maar gelukkig niet voor iedereen. Het zal aan de betreffende patiënt liggen of hij ook met een "handicap" nog sexuele voldoening kan vinden, gelukkig zijn er vele die dat wel hebben.( en naast dwarslaesie zijn er nog veel andere aandoeningen die invloed hebben en soms penetratie onmogelijk maken, betekent niet dat je altijd een leeg gevoel houdt achteraf )

Andere antwoorden (2)

Hallo,
Ik denk dat het ligt aan of het gevoel in het kruis veranderd is maar volgens mij zijn er wel mensen met een dwarslaesie die normaal sex kunnen hebben. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen omdat ik het niet mee heb gemaakt.
Maar ik heb eens een programma gezien volgens mij je zal het maar hebben van bnn waar een jongen met een dwarslaesie vertelde dat "daaronder" nog alles prima in orde was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een apparaatje die via de rug de zenuwen stimuleerd die een enrom gevoel van opwinding geven. (Bij vrouwen althans)Deze is perongeluk ontwikkeld door een arts die een kuur zocht tegen ( ik geloof) migraine of epeleptsie.
tevens is sex ook niet gedefineerd in het op een neer gaan in en van bepaalde geslachtsorganen. Sex is veel meer dan dat. Je kunt er een hele beleving van maken, waarbij je beiden opgewonden kunt raken zonder ook maar een keer elkaar te hebben aangeraakt.
Dus zeker kan iemand met een partiele dwarslaesie nog sex hebben.
Normaal is aan degene die het definieert.
Wat ik normaal vindt kan voor een ander belachelijk zijn en vise versa.