Waarom blijven onbenullige dingen als een zin je soms lang bij??

We hadden in groep 7 een opdracht en toen vroeg iemand iets van "Wat betekent het woord daarstraks?"
En toen antwoordde een leraar met onder andere als voorbeeld de zin: "Ik zag daarstraks een eend". Echt heel raar dat ik om de 8 maanden opeens die zin in mijn hoofd heb. Het is een doodgewone zin, maar hij blijft me bij. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Toegevoegd na 25 seconden:
Oh en ik zit nu in de derde. Dus 5jaar later.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je daarstraks een eend gezien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha zo heb ik er ook een:
Toen ze mij in groep 4 'meervoud' gingen leren, zei de juf: ja je kunt van woorden meervoud maken als je kunt zeggen: "1 lammetje, 2 lammetjes".
helemaal niet logisch en ik snapte het dus ook niet destijds:P

Het beste antwoord

Sommige dingen blijven je - geheel ongewild - bij omdat je op een of andere manier OF je best hebt gedaan het uit je hoofd te leren om welke reden dan ook, OF omdat er op dat moment omstandigheden waren die je er later stees aan doen herinneren. Misschien heb je indertijd heel lang over die zin of dat woord moeten naenken, zag je er een plaatje bij, en is dat 'per ongeluk' je lange-termijn-geheugen in gegaan.

Zo heb ik nooit mijn eerste telefoonnummer meer vergeten, maar bijna alle nummers daarna wel. Terwijl ik dat eerste nummer, als kind, NOOIT gebeld heb.

Zo weet ik nog STEEDS bijna helemaal dat rijtje woorden dat je moest onthouden in de eerste Nationale IQ-test (met een olifant, een poes en een schaal) omdat ik daar een plaatje van had gemaakt in mijn hoofd. Totaal nutteloos.

En als ik iets brei of haak dat ik eerder gebreid of gehaakt heb, krijg ik steeds flitsen van teeveeprogramma's die ik heb gezien en gesprekken die ik heb gevoerd terwijl ik het eerder maakte ; alsof de herinnering in het patroon geweven is.

Zo vergaar je in je leven heel wat nuttige EN nutteloze informatie, en niet altijd heb je daar zelf helemaal de hand in. Zodra er maar iets is dat zorgt dat iets dat in het korte-termijngeheugen hoort in het lange terecht komt, zit je er 'je level lang' aan vast. Wie weet denk je op je vijftigste nog stééds wel eens aan die eend - vooral als je hem zo nu en dan weer ophaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer een onzinnige min, een + hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje ook van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef ook niet te weten van WIE de min is, ik ben alleen altijd zo ontzettend benieuwd WAAROM.
Bij vragen over religie of spiritualiteit weet ik altijd wel ongeveer uit welke hoek de wind waait, maar in dit soort gevallen zit ik toch echt te wachten op een uitleg. Want en antwoord dat het mijne duidelijk onderuit haalt / tegenspreekt, zie ik daarna dan nooit staan.

Andere antwoorden (8)

Dat komt omdat de gebeurtenis voor jou erg ingrijpend was. En dan niet op het gebied van emotie maar je bent er op dat moment erg mee bezig geweest. Ik heb dat namelijk ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het was helemaal niet ingrijpend! Ik hoorde het oppeens en ik vergat het meteen daarna, maar na ongeveer 8 maanden kwam die zin weer in mij op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel apart. Ik heb het namelijk wel eens dat ik me iets herinner dat heel grappig was ofzo en het dan 5 jaar later ineens weer boven komt. Maar dit is duidelijk wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook ingrijpend zijn geweest (onbewust) omdat het jou een inzicht gaf dat je je toen niet realiseerde. Ga in gedachten eens terug en speel de film af zonder te denken of zaken te duiden. Laat het vervolgens liggen. Wie weet komt het na een paar dagen in je op wat je nou zo triggerde. En dat hoeft helemaal
Niet over die zin te gaan.
Je geheugen is een raar iets, sommige simpele, niets zeggende dingen blijven je bij en kunnen zomaar ineens weer in je gedachten komen. Soms om een duidelijke reden,.doordat je een link kan leggen, zo denk ik altijd aan het oude huis van mijn oma als ik duiven hoor, die zaten daar altijd op het balkonnetje als ik daar logeerde. Maar soms komen er gedachten naar boven waarvan je denkt, waarom denk ik daar toch aan nu, zoals jij met dat zinnetje. Het kan goed zijn dat er iets is wat jou aan dat zinnetje laat denken zonder dat je zelf weet , een bepaalde stemming, een geluid een geur allemaal dingen die in je brein gekoppeld kunnen zijn aan dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap de min niet, antwoord klopt dus een +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt absor
Waarschijnlijk omdat je het antwoord destijds niet had verwacht.
Als iemand vraagt:"wat betekent daarstraks?", verwacht je een antwoord als"zonet, kort geleden, zopas" Jouw meester antwoordde op een andere manier, door het woord in een zin te gebruiken. Dat heeft jou kennelijk even wakker geschud op dat moment, je had het niet verwacht. Bovendien is het een beetje een grappig voorbeeld, en iets waar je je een beeld bij kunt vormen, ook dat heb je destijds waarschijnlijk gedaan. Je zag misschien in gedachten je meester naar school fietsen langs een vijver met een eend.
Dat heeft zoveel kanten van jouw hersenen geactiveerd, dat het zich definitief in je hoofd heeft genesteld.
Het mooie is, dat degene die de vraag stelde waarschijnlijk ook nog steeds weet wat daarstraks is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat je het toch een rare zin vind en is t je bij gebleven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan allerlei redenen hebben. Misschien kwam de vraag onverwacht of van iemand die indruk op je gemaakt heeft destijds. Dit antwoord had je niet verwacht. De klas heeft gelachen omdat het antwoord komisch was. Misschien heb je thuis nog hierover gesproken met je ouders.

Volgens mij heeft iedereen een moment van zijn jeugd / verleden vastgehouden in zijn geheugen die ze nooit zullen vergeten. Zo ook heb ik een ezelsbruggetje onthouden van vroeger tijdens natuurkunde les die je normaal gesproken zou vergeten. Namelijk KNAP voor Kathode is Negatief en Anode is Positief. Vlak voordat de leraar het woord KNAP riep, zei een leerling hardop "Ik ben ". De hele klas lag ik een deuk en de leerling moest op de gang. Maar deze situatie heeft er wel voor gezorgd dat ik dit ezelbruggetje nooit ben vergeten. Ik doe zelf niets in natuurkunde en dat was zeker 20 jr geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg genoeg heb je weinig keuze wat er wel of niet (langdurig) opgeslagen wordt in je geheugen. Je geheugen neemt constant alles op wat je ziet, hoort, ruikt en voelt, bewust of onbewust. Daar heb je zelf niet veel vat op, en je kunt het onbelangrijke ook niet 'wissen'.

Je kan het wel wat beïnvloeden, maar dan nog kiest je geheugen wat je je jaren later bewust kan herinneren. En dat kunnen soms onbenullige dingen zijn, zoals die zin bij jou.

Het is ook zo dat je vaak dénkt dat je allerlei zaken vergeten bent, tot je een geur ruikt of een melodie hoort, dan is de herinnering er weer. Je bent het dus niet echt vergeten, je herinnert je het alleen niet meer bewust. Je hebt er een aanleiding voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat het een rare combinatie is ? Daarstraks, zie ik als Daar en straks, niet nu, misschien is het daarom bijgebleven. Ik vind het ook een raar woord in het Nederlands. Net als zopas, dat soort woorden blijven mij ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk brein is gewoon enorm complex!!!

Er zit allerlei informatie in waar je eigenlijk geen weet van hebt en dat komt soms ineens naar boven.

Bij deze vraag is in mijn optiek de denkfout dat jij het een onbenullige zin noemt. Dat was het nl wel, ooit toen in groep 7. ECHTER toen de zin "opeens" opkwam en het jou als vreemd trof is hij ge-upgrade in belang en geloof me: nu weet je dit nog als je straks 80 bent!!!!

Was hij opgekomen en had je het toen de eerste keer te druk met iets anders gehad om je af te vragen dat het wel vreemd was dat je daar opeens aan moest denken was het echt weg geweest.

Het werkt ongeveer hetzelfde als de opdracht:

Denk NIET aan een roze olifant!!!

(1x raden waar je direct aan denkt)
amigo