Klopt het dat zware shag, minder ongezond is dan sigaretten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"minder ongezond" je bedoelt zeker gezonder/beter?

Het beste antwoord

Roken is gewoon slecht en dan maakt het in principe niet uit of je sigaretten of shag rookt. Er is maar één "gunstig" bij-effect van shag roken, en dat is, dat vóór je besluit een sigaretje op te steken, je er iets voor moet doen.

Als je dus driftig zit te computeren, kan het heel goed zijn dat je als je sigaretten rookt, de ene na de andere peuk opsteekt, ondanks je drukke werkzaamheden, en als je shag rookt, geen tijd hebt om een shagje te draaien. In dat geval zul je minder roken.

Dat geldt natuurlijk ook voor andere bezigheden zoals autorijden. Alleen vrachtwagenchauffeurs kunnen al rijdend een rookbaar shaggie draaien. Bij shag roken heb je dus een kans dat je wat minder last hebt van het automatisme om een sigaretje op te steken, omdat er altijd een min of meer bewuste handeling aan voorafgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Klopt helemaal.

Andere antwoorden (3)

ze zeggen van wel, omdat er minder aan bewerkt is, dus minder chemische troep e.d. anderzijds zit er wel weer meer teer enzo in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zware shag is ook net zo schadelijk als alle andere vormen van roken, zoals sigaren,sigaretten etc. Wel is zware shag zuiverder dan half zwaar en sigaretten. Maar het blijft nog steeds erg ongezond en kanker verwekkend etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zware shag zit meer nicotine dan in lichtere soorten maar minder teer en zware shag is wat minder gesausd dan sigarettentabak. Je krijgt er dus ietsjes minder snel kanker van en eerder hart- en vaatziekten. Lood om oud ijzer dus, hoewel ik mezelf ooit ook wijsmaakte dat ik goed bezig was door zware shag te roken i.p.v. sigaretten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik me wijs maakte dat sigaren beter waren dan shag tot dat een huisarts me met een lichte blauwe tint aantrof en ik een piepende ademhaling had. Sindsdien geen trek meer gehad in dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zware shag zit wel meer teer dan sigaretten, heb hier een pakje camel 10mg teer, en een pakje zware van nelle met 12 mg teer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd dat ik nog rookte was het wel zo maar de sigaretten zijn gemiddeld steeds lichter geworden. Met name Engelse en Amerikaanse sigaretten stonden bekend om de zwaar gesausde tabak in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Franse die toen veel meer naturel was.