Is het mogelijk dat je bij je huisarts een jaarlijkse of tweejaarlijkse controle laat doen?

In mijn familie komen hartproblemen veel voor. Mijn beide opa's hebben openhartoperaties en by-passes gehad.

Ik hoorde pas geleden een vrouw die zich jaarlijks liet controleren op borstkanker omdat dit in de familie zit.

Is het mogelijk dat ik bij mij huisarts of cardioloog ook zo'n jaarlijkse controle kan aanvragen met betrekking tot het functioneren van mijn hart?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

waarschijnlijk is dit wel mogelijk in overleg met een arts. Maar ik ben bang dat je hier niet voor verzekerd bent en dat het duur uit zou kunnen vallen. Maar als je angst hebt zou ik je hierdoor niet laten remmen en het er over hebben met een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zinnig zijn als je een specifiek risico loopt. Misschien moet je gewoon eens met je huisarts overleggen en in kaart proberen te brengen waardoor je opa's die ziektegeschiedenis hebben opgelopen. Belangrijk daarbij is ook je eigen risicoprofiel: rook je, heb je overgewicht, beweeg je voldoende, eet je gezond, heb je stress en heb je misschien bepaalde lichamelijke klachten.

Maar hou ook rekening met de keerzijde van de medaille. Met periodieke onderzoeken spoor je niet alle gezondheidsrisico's op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan gewoon .
gewoon met de huisarts bespreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn, vindt ik twee grootvaders met hartproblemen niet zo'n heel groot risico. Of er moeten nog wat ooms en zo zijn die het ook hebben. Maar je maakt je er kennelijk toch wat zorgen over, en dat telt ook.
Ga eens praten met je huisarts, en overleg over hoe reëel je risico's zijn. Als het nodig is, kan hij je geruststellen, vragen elk jaar of twee jaar terug te komen, of je door te sturen naar de cardioloog.
Misschien kun je ondertussen eens rondkijken in de familie of er meer gevallen van hartkwalen zijn, en welke dat dan zijn. Dat wil de dokter wel graag weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien nog als aanvulling op alle vorige prima adviezen:

Het is altijd mogelijk om zelf een afspraak met bijv. een sportarts te maken voor een soort "keuring". Ik heb dit zelf ooit gedaan om te kunnen duiken en het onderzoek is behoorlijk uitgebreid.

Dit moet je dan wel zelf betalen, maar als je daar het geld voor hebt (weet ik natuurlijk niet), ben je wel uitgebreid onderzocht en weet je hoe het gesteld is met je fysieke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bespreek je zorgen, en de voorgeschiedenis van je familie, met je huisarts. Dan komen die gegevens in ieder geval in je status te staan. Samen kunnen jullie overleggen hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat het in België niet ongebruikelijk is om een jaarlijkse "keuring" aan te vragen. Dit betreft meestal mensen van rond de 60 die daaraan beginnen. In Nederland gebeurt het inderdaad op verzoek als er in de familie ziektes voorkomen die een risico voor jezelf of jouw kinderen kunnen vormen.
Sluit me verder aan bij bovenstaande adviezen: neem contact op met je huisarts en bespreek de mogelijkheden die er voor jou zijn.