Is de Body Mass Index (BMI) meting wel de juiste methode om iemands gezondheid te beoordelen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Veel websites over gezondheid zeggen dat je een gezond gewicht hebt bij een perfecte BMI score, dat je niet zo gezond bent bij een iets hogere BMI score, en dat je echt een probleem heb bij een BMI van meer dan 28

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, zoals hier ook al gezeg wordt is BMI daar niet geschikt voor.

In tegenstelling tot een van de vorige antwoorden moet ik opmerken dat BMI slechts een globale benadering van lichaamsvet is en zeker geen methode om het vetpercentage mee vast te stellen.

Even een citaat uit de Engelstalige wikipedia over BMI (zie ook link hieronder):

___ Citaat ___
...
BMI was explicitly cited by Keys as being appropriate for population studies, and inappropriate for individual diagnosis. Nevertheless, due to its simplicity, it came to be widely used for individual diagnosis, despite its inappropriateness.
...
_____________

Wat zich vrij laat vertalen als:

BMI werd door Keys uitdrukkelijk omschreven als geschikt voor populatiestudies en als ongeschikt voor individuele diagnoses. Desalniettemin, door zijn eenvoud is de BMI vrij algemeen in gebruik voor individuele diagnose, ondanks zijn ongeschiktheid daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee, daar kan je iemands gezondheid niet mee beoordelen.
maar de bmi geeft wel een goede indicatie of je gewicht binnen de normen van wat als een gezond gewicht geldt blijft.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo wat een plusjes! Ook 1 van mij +1
Bmi meet het vetgehalte van je lichaam, en teveel vet is ongezond, dat is algemeen bekend. Maar het meet niet je gezondheid in het algemeen. Om vast te stellen hoe gezond iemand is, zijn heel andere methodes nodig, al kan het vaststellen van BMI er wel onderdeel van uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet alleen het BMI is een indicatie voor een goede gezondheid.

Een te hoge of te lage BMI is niet gezond. Maar er zijn natuurlijk allerlei kwalen die niets met het BMI te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het is één van de hulpmiddelen om een idee te krijgen. Het is niet de enige methode, en zeker niet de belangrijkste.

Een extreem hoge of extreem lage BMI is wel een aanwijzing dat er iets niet goed zit, dus dat je niet optimaal gezond bent. Maar je moet dat altijd in context van de hele persoon zien.

Verder is "te dik" helemaal niet zo ongezond als we vaak denken. Iemand die al twintig jaar een BMI van 26 heeft, kan veel gezonder zijn dan iemand die een continu wisselende BMI heeft. En ook veel gezonder dan iemand die al jaren op 22 zat en nu plotseling naar 26 stijgt, of iemand die al jaren op 30 zat en nu plotseling naar 26 daalt.

Constantheid is gezonder dan de waarde an sich.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Denk zelf ook dat een contstante BMI van 26 beter is dan een jojo-er die 27 naar 25 gaat en daara weer van 25 naar 27...
Nee, en het zegt eigenlijk ook helemaal niks of je dik bent of niet. Het gemiddelde wil niet zeggen dat het ook gezond/goed is. Het gemiddelde van onze samenleving is te hoog waardoor mensen die er onder zitten zeggen: O, ik ben te slank dus ik moet even wat aankomen waardoor ze gemiddeld worden maar dus eigenlijk te dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een eenheid die aangeeft wat je dichtheid is, of je lengte wel bij je gewicht past in feite. Deze eenheid is gebaseerd op gemiddelden, dus wat feitelijk gezond voor je is, verschilt alsnog per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die hele bmi is onzin... Punt 1 neem een bodybuilder. Als je zijn lengte en gewicht invoere zou deze persoon overgewicht hebben en dus ongezond... Lijkt mij niet ;)... Punt 2 mijn bmi is rond de 29 maar mijn vetpercentage is meer dan prima (gemeten met zo'n fijne tang :(). Dus bmi is onzin.

Toegevoegd na 1 minuut:
en kledingmaat is 42. Tegenwoordig normaal... (marlin monroe had 't ook ;))