Hoe komt het dat ik me zo verrot voel als ik heb uitgeslapen??

Ik heb sinds kort een full time baan, en heb al 2 keer meegemaakt dat ik op zaterdag of zondag redelijk uitslaap, maar toch wakker wordt met hoofdpijn en moeheid terwijl ik de avond ervoor niet uit ben geweest. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dan slaap je teveel. Je kunt het beste een ritme houden.. En op za of zo een uurtje langer slapen. Dat is meer dan genoeg om te functioneren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te lang slapen in het weekend kan hoofdpijn veroorzaken. Wie door de week steeds op dezelfde tijd opstaat en áltijd een kop koffie drinkt, heeft daardoor een bepaald ritme opgebouwd. Doorbreek je dit ritme in het weekend, dan kan ten eerste het 'te lang' slapen een bedompt gevoel in je hoofd geven.

Als je dan ook nog later dan normaal een kop koffie drinkt, kun je last krijgen van een soort cafeïne-ontrekkings-hoofdpijn. Je bent zo gewend vroeg in de ochtend al een hoeveelheid cafeïne te nemen, dat je lichaam daar met een soort ontwenningsverschijnsel op reageert. Dit wordt ook wel 'weekend-hoofdpijn' genoemd.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.healthylives.nl/ontspanning/ontstressen/Slapen-is-gezond-tips-om-goed-te-slapen/Lang-slapen-in-het-weekend-kan-hoofdpijn-veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat als je te lang slaapt, dan krijgen je hersenen te weinig zuurstof (of: staan te lang op een laag pitje), waardoor je je de rest van die dag knap moe blijft voelen. Dus een uurtje extra slapen kan geen kwaad, maar meer werkt dan niet echt goed.