Als ze bij mensen met hersenletsel en scan maken van het hoofd kunnen ze aande hand van die scan dan zien welke delen er beschadigt zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja. Met een CT-scan kan men steeds beter zien wat er zich in het hoofd van een patiënt afspeelt. Dokters kunnen de elektrische activiteit op de hersenen meten, de zuurstofvoorziening, de bloeddoorstroming enzovoort. Ze beschikken zelfs over scans waarop ze de wittestofbanen en eventuele schade kunnen zien.

Patiënten met ernstig hersentrauma en bewustzijnsverlies komen op de afdeling intensieve zorg terecht, in een specifieke neuro-eenheid. Er wordt heel precies op hen gelet. De grootte van de pupillen is het bekendst, maar men volgt ook allerlei parameters heel intensief op. De verpleegkundigen spelen in die monitoring een heel grote rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het ligt er aan wat voor een scan. Maar ze kunnen dan wel sowieso in grote lijnen zien welke delen beschadigd zijn. Maar vaak merk je dat in de loop van de tijd ook..
want elk deel van de hersenen heeft zn eigen functie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk wel van af wat de schade is, maar een paar jaarterug ben ik tijdens een open dag in Nijmegen naar de universiteit geweest. Daar kon je op de monitor volgen wat er in de hersens van een student gebeurde terwijl hij aan het dammen was met Ton Sijbrands.
Dus ik denk dat men zo wel kan zien of en waar er hersenbeschadigingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De neeuroloog kon het bij mijn man zien op de scan en heeft hij het ons (later) ook precies aangewezen. In dit geval was het antwoord dus ja.

Toegevoegd na 1 minuut:
neuroloog