Moedervlekken laten weghalen?

Ik heb 2-3 moedervlekken in mn gezicht die vaak opengaan en bloeden met scheren. Zijn deze gratis weg te halen? En ontstaan er littekens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch nooit gratis. Neem aan dat je een ziektekostenverzekering hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, ik bedoelde eigenlijk of het vergoed wordt.

Het beste antwoord

De moedervlekken zijn niet gratis weg te halen. De huidspecialist moet ten slotte ook geld verdienen. Een goede specialist zou dit in principe zonder littekens weg moeten kunnen halen.

Of je de kosten (deels) vergoed krijgt van een verzekeraar hangt van je verzekering af.

Ik adviseer je om eerst je probleem met je huisarts aan te kaarten. Je hebt ten slotte een goed argument om ze weg te laten halen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Moedervlekken moeten trouwens sowieso goed in de gaten gehouden worden. Sommige moedervlekken hebben kans een melanoom (gezwel) te worden. Deze kans is niet groot, maar er wordt daarom wel altijd op gelet. Vooral als moedervlekken veranderen is het goed dit na te laten kijken, ongeacht of je het weg wil laten halen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Moedervlekken kunnen worden verwijderd door deze weg te snijden en het kleine wondje te hechten. Het is soms ook mogelijk om de vlek met een laserbehandeling te verwijderen. De huisarts is het eerste aanspreekpunt voor een gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indien de moedervlekken ivm medische redenen (ipv cosmetische redenen) worden weggehaald kan dit in bij sommige verzekeraars worden vergoed. Bij de ene verzekeraar wel, bij de ander niet.
Informeer dus hierover bij je verzekeraar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het een klein litteken is kan deze trouwens met stikstof door de huisarts worden weggehaald (waar je niets van ziet). Als het groter is, wordt 't weggesneden en afhankelijk van de deskundigheid is er wel of geen kleine litteken zichtbaar.