Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijgt iedereen 1x in z'n leven de waterpokken ?

Ik ben 17 jaar en heb nog nooit de waterpokken gehad. Mijn zusje en ik schelen 14 mnd, dus we zaten samen in de box enz. en toch heb ik het nog niet gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je krijgt over het algemeen maximaal 1x in je leven waterpokken. De meesten krijgen wel waterpokken omdat de ziekte zeer besmettelijk is, sommigen krijgen het nooit. Het kan zijn dat je op latere leeftijd nog waterpokken krijgt, maar dit hoeft dus niet zo te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je het zelfs vaker krijgen dan 1x dacht het een x gehoord te hebben..

Misschien moet jij het nog krijgen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook nog nooit gehad, kan gebeuren. Ik ben +30 sommige mensen krijgen het 2x...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het hoeft niet zo te zijn dat iedereen één keer in z'n leven waterpokken heeft.
Waterpokken worden veroorzaakt door het varicella-zostervirus. Dat is hetzelfde virus als wat gordelroos veroorzaakt. Het virus verspreidt zich van persoon op persoon via (uitgeademde) lucht of via lichaamsvocht (zoals speeksel). De ziekte is dus heel besmettelijk. Bijna iedereen krijgt als kind waterpokken, meestal in de winter of de vroege lente. In Nederland en België zijn het vooral kinderen tussen 2 en 8 jaar oud die waterpokken doormaken.
Als het kind eenmaal waterpokken heeft gehad zijn er antistoffen tegen het virus opgewekt en kan de ziekte bij hernieuwde besmetting in de toekomst in principe niet nóg eens toeslaan. Dit kan overigens wel gebeuren bij personen met een sterk verminderde weerstand. Volwassenen (en kinderen ouder dan 14 jaar) die waterpokken krijgen zijn daar meestal veel zieker van dan jonge kinderen. Vooral zwangere vrouwen en mensen met een verminderde afweer kunnen ook ernstiger complicaties ontwikkelen, zoals encefalitis en longontsteking. Ook baby's (vooral van moeders die zelf geen waterpokken gehad hebben en dus geen antistof-bescherming via de moeder hebben) lopen risico's op een ernstiger beloop. Bij deze groepen is behandeling met anti-virus geneesmiddelen meestal aangewezen.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk antwoord +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding