Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom maakt men zich zo druk over een brand waar asbest vrij komt?

Asbest is gevaarlijk ja. Maar ik ken zelf een paar brandweermannen die zelf roken als een ketter. Wat is nu slechter, een brand eens in de zoveel tijd of dagelijks 20 peuken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Omdat er een aangetoond oorzakelijk verband is tussen het inademen van asbestdeeltjes en het krijgen van kanker. Terwijl er genoeg mensen zijn die hun hele leven roken maar geen kanker krijgen. Het risico is dus vele malen groter.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Je wilt toch niet beweren dat het verband roken - longkanker NIET is aangetoond?
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat beweer ik niet. Maar het verschil zit 'm in de kans op het krijgen ervan. Als je veel asbestdeeltjes hebt ingeademd krijg je kanker. Als je veel rookt hoef je niet per definitie kanker te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, sorry maar dit is te kort door de bocht. Hoe sterk de correlatie ook is, een causaal verband mag je NOOIT concluderen.
Jouw stelling: 'Als je veel asbestdeeltjes hebt ingeademd krijg je kanker' hoeft niet te kloppen. - Misschien klopt dit zelfs heel vaak niet, omdat er veel jaren overheengaan voordat er daadwerkelijk sprake is van kanker.
Verder doet roken nog meer dan de kans op longkanker vergroten, waardoor het wellicht ietwat hypocriet is om
roken in de context van de vraag in je 'beargumentatie' te benadelen.
Asbest is heel wat schadelijker dat roken. Daarbij is het niet alleen schadelijk dichtbij de brand maar ook verderop. Daarbij is roken iets waar je zelf voor kiest. De meerderheid van de Nederlandse bevolking kiest er inmiddels voor om zich niet meer langzaam te vergiftigen. Dat compenseren met extra asbest in de lucht lijkt me dan toch behoorlijk overbodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brand waar asbeststofdeeltjes vrij komen is levens gevaarlijk,als je de stofdeeltjes binnen ademd kan je longkanker krijgen.Roken is ook al ongezond,je kan er ook longkanker van krijgen maar de kans daarop is iets minder zeker dan bij asbest.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Misschien omdat asbest met grotere hoeveelheden tegelijk in je longen komt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asbest is zo erg dat bijna iedereen die ooit in aanraking met asbest deeltjes is gekomen zal sterven aan longkanker. Dus als bij al 1 brand veel asbest vrij komt heb je zonder bescherming een kans op overlijden door asbest. Daar kan een paar jaar roken niet tegenop ;) Maar ik betwijfel wel of er zoveel asbest bij een brand vrij komt hoor.... Het is niet voor niets 1 van de beste onbrandbare materialen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding