Wanneer spreek je van een drankprobleem en wanneer ben je een alcoholist? Of is dit hetzelfde?

Ik maak me nogal zorgen om een vriend, hij drinkt best veel (en vaak) en kan er intussen dus ook best goed tegen. Daarom gaat hij steeds maar meer drinken, om toch hetzelfde effect te krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (10)

Een drankprobleem heb je als de drank op is; een alcoholist ben je als je er over in paniek raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen serieuze reactie kan geven en er maar lollig over doet, geef dan geen antwoord. Beetje zielig, zo'n antwoord op een serieuze vraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wilde hetzelfde antwoorden +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich heeft hij ook nog gelijk hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg gepast is het niet. ;) Een beetje fatsoen is wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt :) en als drank een probleem is als het op is, dan mag ik hopen dat het om water gaat:) Anders ben je nog steeds een alcoholist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samantha:
Dingen worden een probleem als je ze te serieus neemt.
Dat heeft helemaal niets met fatsoen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samantha, hij heeft wel gelijk..
Iemand die alcoholist is heeft een drankprobleem. Maar niet iedereen die een drankprobleem heeft hoeft een alcoholist te zijn. Je bent alcoholist als je de dag niet door kan komen zonder alcoholische drank te hebben gedronken. Als dat een vast onderdeel van je dagelijkse consumpties is, waar je niet zonder kunt. Jouw vriend lijkt uit wat je vertelt wel een drankprobleem te hebben, als hij steeds meer gaat drinken om er effect van te ondervinden. Maar als dat alleen op speciale gelegenheden gebeurt dan heeft hij er vermoedelijk nog wel controle over.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Toch wel minimaal 4 keer in de week 10 flesjes bier (per dag). Soms zelfs meer. Is het erfelijk?
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan niet erfelijk zijn, maar wel door een opvoedsituatie in de hand gespeeld worden. Als het voor een vader normaal was om veel bier te drinken en hij behield daar zijn goede humeur onder, dan kan dat voor een zoon gemakkelijk maken om dat ook te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 40-60% is een verslaving erfelijk bepaald. Sommige mensen hebben meer aanleg om afhankelijk te worden van drugs of alcohol dan andere mensen.
Ik heb een alcoholprobleem: als ik een fles wijn in huis heb, dan moet ie LEEG!
Als ik twee flessen wijn in huis heb, dan moeten ze ook LEEG!
(da's dus de reden waarom ik geen flessen wijn in huis heb, haha)
Als ik één biertje in huis heb, dan vind ik dit lekker maar ren niet naar de winkel voor méér. Op is op!

Maar ik ben geen alcoholist, ik ben niet verslaafd aan drank, ik kan prima zonder, al zou het vanaf nu voor altijd zijn.
Bovendien kan een alcoholist het ook niet zomaar bij één biertje houden. Die rent desnoods naar de avondwinkel.

Ik denk dat ik het hier goed mee heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig hè ;) Ik kan thuis nooit eens van een echt lekker wijntje genieten. Fles wijn in huis betekent voor mij dronkenschap. En dronkenschap is iets wat ik niet wil.
Maar goed, er zijn lastigere dingen in het leven, haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ja, als hij weet dat er bier is moet hij het hebben ook, en stopt er dan ook niet mee. Ook hebben zijn vrienden veel invloed denk ik, als hij drank krijgt kan hij geen nee zeggen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom wil je eigenlijk weten of hij een alcoholprobleem heeft of een alcoholist is?
Mijn probleem is vrij helder: ik drink niet vaak en kan prima functioneren zonder alcohol. Ik heb er alleen moeite mee als er teveel alcohol beschikbaar is.
Ik weet dit van mezelf dus zorg ik ervoor dat er niet teveel alcohol aanwezig is.
En hierin zit de clou: Je moet het van jezelf weten en er zelf iets aan willen doen.
Ik zit nu aan de thee maar had ook de keuze kunnen maken om vanmiddag een fles wijn te kopen ;) Bij wijze van spreken dan.
Als iemand wil drinken dan doet ie dat toch wel, wat een ander ook zegt.
Je kunt iemand wel bewust proberen te maken van zijn probleem, maar verder moet hijzelf de keuze maken om er aan te willen werken.
Het punt of het dan alcoholisme is of een probleem doet dan niet ter zake.
Ik ken iemand die opgenomen is geweest vanwege drankproblemen, echter deze persoon stond daar zelf niet volledig achter. Het was meer door pushen van de familie.
Later zat ze gewoon weer aan de drank.
Wéér later, toen ze ZELF wilde stoppen, heeft ze er weer aan gewerkt. Maar ditmaal vanuit eigen vrije wil. Met als resultaat dat ze nu al jaren niet meer drinkt.
Nee dat is niet hetzelfde.
Drinken wordt problematisch bij mannen wanneer zij meer dan 21 glazen per week drinken. Drinkt hij deze hoeveelheden, dan is hij een probleemdrinker. Hij heeft dan meer kans om een verslaving te ontwikkelen.

De term alcoholist wordt gebruikt voor iemand die verslaafd is aan alcohol. Bij een alcoholverslaving is iemand geestelijk en lichamelijk afhankelijk van alcohol.

Geestelijke afhankelijkheid betekent dat je het gevoel hebt niet zonder alcohol te kunnen. Je drinkt vaker of meer alcohol dan je wilt, maar het lukt je niet om minder alcohol te drinken. Je bent de controle over je alcoholgebruik kwijt.

Lichamelijke afhankelijkheid betekent dat je ontwenningsverschijnselen krijgt na stoppen met alcohol drinken. Het gaat dan bijvoorbeeld om zweten en trillen. Zodra je weer alcohol drinkt verdwijnen de verschijnselen en voel je je weer in orde. Dat maakt stoppen met alcohol drinken moeilijk. Daarnaast gaat lichamelijke afhankelijkheid over tolerantie: je hebt steeds meer alcohol nodig om bepaalde gewenste effecten van alcohol te voelen, zoals de roes van alcohol.

Iemand die zoveel alcohol drinkt dat hij of zij geestelijk en lichamelijk afhankelijk is, is een alcoholist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
quote: "Drinken wordt problematisch bij mannen wanneer zij meer dan 21 glazen per week drinken." En hoe zit dat bij het vrouwelijk geslacht?
Kort gezegd: alcoholisme is de zieke vorm van een drankprobleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt van een drankprobleem als je grote hoeveelheden alcohol gaat gebruiken om te ontsnappen aan problemen en alledaagse spanningen (vluchten uit de realiteit). Dit vaak gaat samen met allerlei andere problemen (psychische en sociale).

Je bent een alcoholist als je last krijgt van controleverlies, het stoppen lukt niet. Ook als je gaat drinken om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Je raakt dan verslaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een alcoholist is iemand die meer drinkt dan normaal geaccepteerd is,die drank nodig heeft om nog normaal te kunnen functioneren sociaal als op het werk,en die niet droog kan staan zonder lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Kortom die ziek is zonder drank en niet ziek als ie gedronken heeft. Iemand die een drankprobleem heeft zit in het stadium dat als hij zijn drankgebruik niet gaat aanpassen een alcoholist wordt met alle gevolgen vandien. Iemand die door de week niet drinkt en in het weekend steeds dronken is heeft een drankprobleem maar mijn inziens geen alcoholist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel termen in omloop om problemen gerelateerd aan alcohol te omschrijven: probleemdrinker, alcoholverslaafd, alcoholist etc. Psychologen en psychiaters maken gebruik van de term uit de DSM, te weten alcoholafhankelijkheid.

Iemand is afhankelijk van alcohol als hij/zij voldoet aan minstens drie van de volgende criteria:
- groter wordende tolerantie, bv. steeds meer drinken om effect te krijgen, er steeds beter tegen kunnen.
- onthoudingsverschijnselen bij niet / minder drinken
- meer gebruiken dan van tevoren het plan was
- graag willen stoppen met drinken terwijl dat niet lukt
- veel tijd kwijt zijn aan drinken danwel drank kopen
- verminderde sociale activiteiten of niet meer in staat zijn om te werken / naar school te gaan vanwege het drinken
- blijven drinken ondanks het besef dat het niet goed is

Of er sprake is van alcoholafhankelijkheid staat dus feitelijk los van hoeveel iemand precies drinkt. Het gaat vooral om het effect van de alcohol op het leven van de persoon.

Over hoeveel te veel is, verschillen de meningen, zie ook de bron voor de 'normen' voor schadelijk alcohol gebruik / geregeld drinken etc.

Aanbevolen wordt meestal voor mannen maximaal 15 glazen per week én tenminste twee dagen per week niet drinken en voor vrouwen maximaal 10 glazen per week én tenminste twee dagen per week niet drinken.

De vraag is of je vriend het ook als een probleem ziet, en als hij het als een probleem ziet, of hij een behandeling wil. Tegenwoordig zijn er gelukkig ook online behandelingen mogelijk (e-health), zoals Alcohol de Baas, waarbij iemand in de privacy van zijn / haar eigen huis aan het probleem danwel de ongewenste gewoonte van het drinken kan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een alcohol list kan ook echt niet zonder drank. Hij word boos en vind het niet leuk als er geen drank is. Soms moet je hem op de gevaren wijzen van drank Dit helpt niet als die persoon dronken is.

Zo vond ik

Alcoholvergiftiging is ernstig en kan dodelijke gevolgen hebben van het drinken van grote hoeveelheden alcohol in een korte periode van tijd. Tijdens een zware dronkenschap kan Een overdosis alcohol kan invloed hebben op je ademhaling, hartslag en mogelijk leiden tot een coma of de dood. Binge drinking of comazuipen kan al leiden bij vijf of meer drankjes op rij. Vooral in de leeftijd van 13 tot 23 jarigen is het een probleem aan het worden. Diverse kinder alcoholvergiftiging poli’s zijn al een feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die veel drinkt, hoeft niet meteen een alcoholist te zijn. Zolang diegene er zelf geen problemen mee heeft, de drank ook eens kan laten staan, er dus niet afhankelijk van is en ondertussen ook goed functioneert in sociaal / maatschappelijk en lichamelijk opzicht, is er van alcoholisme geen sprake. Het kan zijn dat de omgeving het drankgebruik als een probleem betitelt.

Echter, wanneer je dagelijks MOET drinken om je prettig te voelen en echt niet zonder alcohol kan, dan ben je een alcoholist. Meestal is het zo dat een alcoholist ook in alle toonaarden ontkent dat hij/zij een drankprobleem heeft. Zo iemand drinkt vaak ook stiekem, als niemand het ziet en verstopt flessen op rare plaatsen in huis om maar niet gesnapt te worden.