Waarom wordt er altijd zo negatief gesproken over mensen met autisme?

Paar weken geleden was er zelfs bij undercover in Nederland een topic over. Mensen zouden zelfs het kind niet hebben genomen als ze het geweten hebben en die Alberto zette autisme zo neer dat het een ernstige ziekte was.

12 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Dergelijke programma's houden de misverstanden over autisme in stand..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook zat mensen die niet negatief zijn over autisme, het is alleen wel verrekte lastig in het dagelijks leven en de gemiddelde autist is niet bepaald 'knuffelbaar', letterlijk en figuurlijk. Maar waarom vraag je dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal een antwoord op je vraag daarom maar als reactie maar ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die negatief praat over autisme.
is ook raar om dat te doen vind ik.
Ritsuka
12 jaar geleden
Terwijl het eigenlijk absurd is dat dit gemeld word. De moordenaar van Pim had misschien Asperger, maar over het algemeen houden mensen met autisme zich juist wel goed aan de wet. Het zijn duidelijk voorgeschreven regels, het geeft rust dat je weet wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er niet alleen over autisme vaak negatief wordt gesproken.
Dit geldt ook voor andere "afwijkingen" van wat "normaal"/"gemiddeld" is.
Veel mensen lijken daar wat moeite mee te hebben. Misschien omdat ze niet zo goed weten hoe ze moeten reageren op/omgaan met datgene wat ze niet gewend zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De moordenaar van Pim Fortuijn had geen diagnose Asperger. Er was een psychiater die op basis van de bevindingen dacht te kunnen concluderen dat hij asperger had. Maar die is daarvoor ook berispt. Dat zijn de meeste mensen vergeten. Schelden met autisme vind ik zo iets raars, je scheldt toch ook niet met het syndroom van Down?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat er meer criminelen zijn zonder autisme dan met dat wordt in hun sensatiezucht vaak vergeten." Dat lijkt me vanzelfsprekend, zelfs als alle mensen met autisme crimineel zouden zijn, zouden nog steeds meer criminelen niet autistisch zijn dan wel. Het gaat er meer om dat de meeste mensen met autisme geen crimineel zijn.

Antwoorden (7)

Onbekend maakt onbemind.

Over autisme is nog veel te weinig bekend, autisme komt ook vaak enkel in beeld als er iets ernstig is gebeurd of men herkent een persoon direct omdat het autisme zo sterk aanwezig is dat het persoon geheel in zich zelf is gekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autisme wordt pas moeilijk als je weet dat iemand autisme heeft, want daar moet je dan wat rekening meehouden,meegaan in de planning van de autist,respect blijven houden als de autist eens over de rooie gaat,en de wereld niet begrijpt (ik heb een dochter met PDD-NOS).

Als buitenstaander niet wetende is het een stuk makkelijker,wordt het gewoon als lastig,irritant,en vreemd gedrag gezien,en wordt daarom vermeden,en soms als pispaal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je hier mensen/kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum bedoelt. Dit omdat ouders een écht autistisch kind direct herkennen. Met zo'n kind is het namelijk niet mogelijk om contact te krijgen, het zal je niet eens aankijken.
Een autistische stoornis is er in heel veel gradaties en ze zijn heel verschillend. Er lopen zelfs heel veel mensen rond die niet eens weten dat ze het hebben, omdat er nooit veel naar gekeken werd, sterker nog, het was nooit zo bekend. Tegenwoordig legt men al snel de link als een kind de inherente symptomen begint te vertonen omdat er inmiddels meer over bekend is en er veel onderzoek naar gedaan wordt.
Die mensen die autisme in een negatief daglicht stellen, die kletsen mee met de meute die ook geen benul heeft
en zich er nooit in verdiept hebben.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij het over een ECHT autistisch kind hebt, bedoel je volgens mij een kind dat naast het autisme ook nog een verstandelijke handicap heeft, of zie ik dat fout?
amc
12 jaar geleden
Ja, ik bedoel klassiek autisme, waarbij in het hoofd een totale chaos heerst. Hierdoor heb je dan ook een verstandelijke handicap of misschien nog erbij, dat weet ik dus niet. Zo iemand kan ook niet zelfstandig functioneren. Iemand die alleen een stoornis heeft in dit spectrum, kan verder nog goed functioneren.
Mijn zoon heeft een milde vorm van ASS. De enige symtomen die hij heeft zijn een aangezichts tic, die soms zelf weg is voor een korte periode, geen emotie tonen en
heel individualistisch, dus totaal geen behoefte aan vrienden. Wel bovengemiddeld intelligent, goudeerlijk en heel principieel.
Het genoemde programma heb ik niet gezien, maar het is natuurlijk een lachertje om autisme als ernstige ziekte te bestempelen... het is geen ziekte, maar een aangeboren beperking in de hersenen.

Waarom er zo vaak negatief over wordt gesproken is, denk ik, omdat mensen met een "milde" vorm van autisme (daar ga ik even vanuit, de niet milde autist zie je vrijwel niet in de maatschappij) "vreemd" zijn in de ogen van anderen. Geregeld reageren ze onvoorspelbaar en anders dan anderen.
En dat maakt voor velen de omgang met deze mensen "eng", zeker als je absoluut niet weet wat "mild" autisme is (met mild bedoel ik alle vormen van ASS: autisme spectrum stoornis).

Voor een groot deel van de mensheid is: wat ik niet ken is raar en een afwijking, dus daar wordt dan negatief over gesproken. En dan druk ik me zeer zacht uit, want ik bedoel ver- en vooroordelen, soms niet "alleen maar" in woorden maar ook in daden.

Mijn zoon heeft het syndroom van Asperger; hij heel veel ervaring met totaal onbegrip, negatieve benadering, gepest, getreiter, zelfs heftig lichamelijk geweld is hem aangedaan.
Alleen maar, omdat hij op bepaalde gebieden anders reageert dan anderen.
Hij is een prachtig oprecht en eerlijk mens, net zoals vele autisten die ik ken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen met autisme vaak ook een andere handicap hebben. Ook kunnen ze moeilijk contact maken en dus niet uitleggen wat er aan de hand is. Dit weet ik omdat ik zelf autisme heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wellicht waarom je dit vraagt, eigenlijk wordt autisme als scheldnaam gebruikt, het is naast de goede antwoorden van mijn voorgangers op jou vraag.

Het is mode om mensen die iets (wat dan ook)mankeren om heel sociaal verantwoord(dat denken ze)hokje te verdelen, dit keer is het autisme andere keer is het slechtziendheid, kreupel lopen door een klompvoet, de meeste mensen kennen de negatieve kant van een beperking. Dat komt doordat mensen een beperking zien, inplaats van een uitdaging van het leven. Mensen die niet iets mankeren kunnen dat niet begrijpen(ook een beperking lijkt me). Het is ook een vorm van pesten maar dan op de televisie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeel goed: het niet kunnen of willen begrijpen van een beperking is inderdaad een beperking! Zo zie ik dat ook.
+!!!
Het is inderdaad apart... Maar zoals anderen al zeiden worden altijd de niet gemiddelde personen in hokjes geplaatst en gediscrimineerd. Ik denk dat het bij heel veel mensen ook voortkomt uit onwetendheid, ze weten niet wat het inhoud en hoe ze er mee om kunnen gaan. Vaak zeggen mensen ook maar wat om wat te zeggen te hebben, ze komen natuurlijk heeel stoer over door zo te schelden en negatief te doen (niet dus alleen hebben ze het jammer genoeg zelf niet in de gaten).