Hoe laat ik mijzelf niet zo snel domineren?

Ik ben altijd een beetje huiverig om met sommige mensen te praten. Ik wist nooit waarom. Nu ben ik erachter gekomen dat ik mij door deze mensen laat domineren. Zij zeggen de dingen zo stellig dat ik stil word en ik verdoe hiermee mijn eigen gespreksruimte.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik dit eigenlijk zelf laat gebeuren.
Dus wie heeft goede tips om de boel weer wat om te draaien tijdens zo gesprek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag en tevens erg herkenbaar. Ben benieuwd naar de reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je eerlijke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien door iets te zeggen waardoor je ze aan het denken zet over hun eigen stellige uitspraak (wat weet ik ook niet precies hoor... ik laat mezelf ook snel overdonderen door anderen).
Dat ze dingen zo stellig zeggen, betekent natuurlijk helemaal niet dat ze ook gelijk hebben. Kun je 's een concreet voorbeeld noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehmm, nou twijfel ik of dit een goed voorbeeld is maar hier kom ie: de opmerking die ik vaak krijg =
'zo moet je dat niet zien!'
Dan ben ik helemaal weg.
Want ik zie het wel zo en ik zie ook hoe de ander het anders ziet. Ik wil zo graag dat mijn beleving ook telt.

Het beste antwoord

Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden, dat het belangrijk is dat jij zelf meer waarde gaat hechten aan wat jij vindt.

Praktische tip om een gesprek om te draaien en ook aan bod te komen:
Wat mij heeft geholpen is veel oefenen met ruimte nemen. Je spreekt met jezelf af om tijdens het gesprek de ander een aantal keer te onderbreken. Bv met een korte vraag of opmerking (hoe weet je dat dat zo is? Of: ik ben het met je eens, of: ik vraag me dat af). Het gaat puur om het onderbreken en daarmee ruimte nemen voor jezelf.
Begin met korte onderbrekingen en kijk bij welke mensen je het best durft te 'oefenen'.
In het begin zal het erg onnatuurlijk voelen of voor jou doen misschien lomp, maar ik geloof dat je door veel te doen iets kan veranderen. Kun je altijd kijken wat uiteindelijk het beste bij je past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lees dit leuke boek Hoe Kom Ik Op Voor Mijzelf?: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/hoe-kom-ik-op-voor-mezelf/1001004002909976/index.html

Daar hebben al veel mensen veel aan gehad.

Van mij nog een goed advies: loop rechtop en sta rechtop. Soms zien mensen dat je angstig bent en praten ze over je heen. Als je rechtop staat, straal je zekerheid uit. En dat slaat ook over op je gemoed. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk te weinig zelfvertrouwen. Dit is de kern van een gebrek aan assertiviteit. Je hecht niet genoeg waarde aan je eigen mening. Daarom kies je er vaak voor om een eventueel conflict in een gesprek te vermijden.

Zeg gewoon wat jij vindt op een rustige manier. Jij hebt evenveel recht om te praten als die ander. Het kost misschien wat moeite, maar het is het waard. Denk hoe vervelend je je zult voelen als je weer niet gezegd hebt wat je werkelijk vindt. En denk dan hoe goed je je zult voelen als je voor je mening bent uitgekomen!

Misschien kost het nu wat moeite, maar op lange termijn levert het veel op: een beter gevoel, meer zelfvertrouwen en minder kans op herhaling van dezelfde situatie. Door je gedrag leer je anderen hoe ze met jou om moeten gaan.

Assertiviteit betekent je eigen mening respecteren en die ook laten horen. Jouw mening is net zo belangrijk als de mening van een ander!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Wen :)
Ik denk dat je onzeker bent, probeer positief te denken over jezelf en over alles wat je doet. Probeer dat allemaal in een positief daglicht te zetten, als je dat doet zul je minder hierover nadenken en zul je spontaan zijn en of er lak aan hebben of het verbeteren.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer jij stil wordt van sommige mensen, ligt dat niet alleen aan jouzelf maar ook aan deze mensen. Het is op zijn minst een wisselwerking die optreedt. En daar ligt dan ook vraag 1). Zijn dit de mensen waar je mee wilt en kunt werken of samen zijn? Vraag 2) Zijn dit mensen die goed voor jou zijn om mee om te gaan? Zo niet, ga dan gewoon weg en zoek mensen waarbij je wel prettiger kan praten. Je hoeft niet met iedereen overweg te kunnen. Is het antwoord dat je wel met deze mensen wilt omgaan en zoja, hoe dan? Het kan helpen heel erg dicht bij jezelf te blijven en deze persoon mede te delen wat je weerhoudt en waar je heen zou willen met iemand. Dit kan veel duidelijkheid scheppen tussen jou en deze mensen. Je zegt b.v: Dat wanneer hij/zij deze dingen zo stellig zegt, het jou eigenlijk niet uitnodigt tot een goed gesprek en dat je dat eigenlijk wel zou willen.