Hoe laat ik mijzelf niet zo snel domineren?

Ik ben altijd een beetje huiverig om met sommige mensen te praten. Ik wist nooit waarom. Nu ben ik erachter gekomen dat ik mij door deze mensen laat domineren. Zij zeggen de dingen zo stellig dat ik stil word en ik verdoe hiermee mijn eigen gespreksruimte.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik dit eigenlijk zelf laat gebeuren.
Dus wie heeft goede tips om de boel weer wat om te draaien tijdens zo gesprek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden, dat het belangrijk is dat jij zelf meer waarde gaat hechten aan wat jij vindt. Praktische tip om een gesprek om te draaien en ook aan bod te komen: Wat mij heeft geholpen is veel oefenen met ruimte nemen. Je spreekt met jezelf af om tijdens het gesprek de ander een aantal keer te onderbreken. Bv met een korte vraag of opmerking (hoe weet je dat dat zo is? Of: ik ben het met je eens, of: ik vraag me dat af). Het gaat puur om het onderbreken en daarmee ruimte nemen voor jezelf. Begin met korte onderbrekingen en kijk bij welke mensen je het best durft te 'oefenen'. In het begin zal het erg onnatuurlijk voelen of voor jou doen misschien lomp, maar ik geloof dat je door veel te doen iets kan veranderen. Kun je altijd kijken wat uiteindelijk het beste bij je past.

Lees dit leuke boek Hoe Kom Ik Op Voor Mijzelf?: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/hoe-kom-ik-op-voor-mezelf/1001004002909976/index.html Daar hebben al veel mensen veel aan gehad. Van mij nog een goed advies: loop rechtop en sta rechtop. Soms zien mensen dat je angstig bent en praten ze over je heen. Als je rechtop staat, straal je zekerheid uit. En dat slaat ook over op je gemoed. Succes!

Je hebt waarschijnlijk te weinig zelfvertrouwen. Dit is de kern van een gebrek aan assertiviteit. Je hecht niet genoeg waarde aan je eigen mening. Daarom kies je er vaak voor om een eventueel conflict in een gesprek te vermijden. Zeg gewoon wat jij vindt op een rustige manier. Jij hebt evenveel recht om te praten als die ander. Het kost misschien wat moeite, maar het is het waard. Denk hoe vervelend je je zult voelen als je weer niet gezegd hebt wat je werkelijk vindt. En denk dan hoe goed je je zult voelen als je voor je mening bent uitgekomen! Misschien kost het nu wat moeite, maar op lange termijn levert het veel op: een beter gevoel, meer zelfvertrouwen en minder kans op herhaling van dezelfde situatie. Door je gedrag leer je anderen hoe ze met jou om moeten gaan. Assertiviteit betekent je eigen mening respecteren en die ook laten horen. Jouw mening is net zo belangrijk als de mening van een ander!

Bronnen:
http://www.newstart.nl/blog/voor-jezelf-op...

Ik denk dat je onzeker bent, probeer positief te denken over jezelf en over alles wat je doet. Probeer dat allemaal in een positief daglicht te zetten, als je dat doet zul je minder hierover nadenken en zul je spontaan zijn en of er lak aan hebben of het verbeteren. Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100