Waarom is het sperma van een man in sommige gevallen niet in staat de eicel van de vrouw te bereiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat kan vele oorzaken hebben. Vaak is de kwaliteit (beweeglijkheid en vorm) van de zaadcellen niet optimaal, waardoor de eicel niet op tijd wordt bereikt. Ook kan de kwantiteit (aantal aanwezige goede zaadcellen) te wensen overlaten.

Mogelijke oorzaken van slechte zaadkwaliteit/kwantiteit zijn o.a. een vroegere ontsteking in de zaad- of bijballen, een operatie op jonge leeftijd in verband met niet ingedaalde zaadballen of als de man vanwege oncologische ziekten is bestraald of chemotherapie heeft gehad.

Erfelijke factoren kunnen een rol spelen bij verminderde vruchtbaarheid. Ook overmatig alcoholgebruik resulteert in een duidelijk verminderde zaadkwaliteit. Een te hoge temperatuur in de zaadballen geldt eveneens als veroorzaker van een slechtere zaadkwaliteit. Door bijvoorbeeld het dragen van strakke (onder)broeken, door veelvuldig een heet bad te nemen of naar de sauna te gaan.

Stress kan een oorzaak zijn van tijdelijk verminderde zaadproductie. Ook te vaak klaarkomen (meerdere keren per dag), kan bijdragen aan een verminderd aantal zaadcellen per zaadlozing. Te weinig klaarkomen kan de kwaliteit van het zaad echter eveneens verminderen. Een optimale hoeveelheid zaadcellen wordt verkregen door eens in de drie tot vijf dagen klaar te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij mannen is er vrijwel nooit sprake van algehele onvruchtbaarheid (infertiliteit), maar van verminderde vruchtbaarheid (subfertiliteit) doordat de kwaliteit van het sperma niet optimaal is. Als het bevruchtend vermogen van het sperma lager is dan normaal, kan dit door diverse onderzoeken worden vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan verschillende oorzaken hebben. Traag zaad of het zaad is vervormd. Maar het kan ook (dat zie je bij oudere vrouwen) dat de eicel schil te hard is om er doorheen te breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast kan de vrouw anticonceptie gebruiken/ gebruikt hebben, waardoor haar baarmoeder slijmvlies te dik is. Of haar vaginale pH waarde is afwijkend daarkunnen spermacellen niet in overleven.

Het hoeft niet alleen aan de man liggen.