Hand gebroken. Wat zijn mijn rechten/plichten met betrekking tot vervangend werk als werknemer bij een schildersbedrijf?

Ik ben vorige week vrijdag gevallen met mijn scooter, toen ik op weg was naar mijn werk, en heb daarbij mijn hand gebroken, Ik ben schilder, en volgens de arbo arts kan ik gewoon vervangend werk doen.
Ik zit in het gips, en mijn baas was eigenlijk alleen bezorgd of het mijn werkhand niet was.
Vandaag kreeg ik van de arbo arts te horen dat ik vervangend werk moet gaan doen zoals schuren.
ik mag geen autorijden, dus word ik opgehaald en thuisgebracht.
Gezien de pijn, en de korte tijd na het ongeval ben ik van mening dat ik minstens rust moet houden tot ik volgende week vervangend gips en een controle foto gehad heb,
is er iemand die hier verstand van heeft?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is bij ons precies hetzelfde beleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan je arts,als hij/zij zegt dat je moet rusten dan zou ik me daar gewoon aan houden want vergeet niet dat de arbo arts meestal op de hand van de werkgever is dus die wil zo snel mogelijk de zieke werknemer weer aan de slag hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik begrijp best dat het moeilijke tijden zijn, maar je moet toch wel even de tijd krijgen om te genezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn arts raadde aan eerst rust te nemen, maar ik heb zoiets al eens eerder gehad, met de zelfde arbo arts, en die schijnen je toch aan het werk te kunnen sturen, terwijl de huisarts of in mijn geval de ehbo arts er mijns inziens meer verstand van hebben

Antwoorden (3)

Ben je het niet met het advies eens, dan kun je daar bezwaar tegen maken bij het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts, laat je onderzoeken en geef aan wat je er zelf van vindt. Ga met zijn/haar schriftelijke (!) advies naar de arboarts. Die hoort rekening te houden met het advies van je arts. Laat ze anders ook even telefonisch overleggen. Tegen het advies van de arboarts in niet aan het werk gaan kan als werkweigeren worden gezien, dus zorg dat hij meegaat in het advies van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U zult het passend werk moeten accepteren, geeft u geen gehoor aan de oproep kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering.

Overleg met uw werkgever of deze passend werk heeft en hoe te handelen met overmatige pijn etc..

Bezwaar maken tegen de beslissing van de arbodienst is niet mogelijk zolang je niets op schrift hebt, een second opinion kan men altijd aanvragen echter dien je tot die tijd met je baas te overleggen wat passend werk is en dat uit te voeren.