Kan een blinde in beelden denken?

Zelf denk ik altijd in beelden. Hoe zit dit bij blinde mensen? Dan bedoel ik de mensen die het al sinds de geboorte of jonge leeftijd hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

blinden kunnen tasten, voelen, proeven en ruiken.
ze vormen zich beelden d.m.v. geuren, gevoelens, prikkelingen en smaken.

ze moeten zich een voorstelling maken van iets JUIST door een beeld erbij, gevormd door andere waarnemingen.
anders zouden ze nooit een voorstelling van iets kunnen maken, en dus nooit iets herkennen, benoemen, begrijpen tenslotte.

fles, stoep, deur, gezicht, been, arm, schroevendraaier, kraan, glas, jas, ,kou, warmte, sokken, vies, lekker, verelend, prettig, gieter, plant en noem maar op. een blinde heeft hier echt wel een beeld bij, koppelt hier een woord aan, en hoeft zo niet steeds opnieuw alles te ontdekken zodat het weer (eventjes) te herkennen en te benoemen is.

zonder denken in beelden (beelddenken) zou een blinde niet kunnen vragen om een #lekker# #glas# #koud# #water# b.v.

ze weten bv dat het lange dunne ding waarmee ze wandelen een blindegeleienstok heet, en dit naast dat ding met het handvat staat. (dus de stok staat naast de deur en die heb je nodig als je op pad wil gaan)

blinden hebben een goed ruimtelijk inzicht (dit is een mentale vaardigheid)
ze weten veilloos waar dingen staan in hun huis en botsen echt niet de hele dag overal tegenaan zonder stok.
wellicht komt dit door een mate van fotografisch geheugen (het vermogen beelden, geluiden ed. exact op te slaan in het menselijk geheugen. wiki) kleine details kan men heel goed herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtig antwoord eucalypje, ik denk dat jij heel dicht bij de waarheid zit, ik droom wel in beelden, maar ben pas een paar jaar blind, sinds die tijd is mijn geheugen enorm verbetert en weet ik inderdaad hoe dingen eruit zien die ik nog nooit gezien heb. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het eens met bovenstaand antwoord aangaande het "ASSOCIATIEF" vermogen van blinden. Echter... mbt de vragenstelster geeft dit nog geen eenduidig beeld (ja, noem het woord maar) van de WIJZE van opslaan van blinden in beelden.
Als ze van geboorte af aan blind zijn kunnen ze naar m.i. nooit een letterlijk beeld van een boom opslaan in hun geheugen (is ook niet noodzakelijk). Wellicht dat ze voor een boom een voor ons zienden een "abstracte vlek in een virtuele vorm" zien, zonder de echte contouren. Of wellicht slaan ze zulks op als een bepaalde hoorprikkel, of jeukje aan de linker oorlel...
Dan blijft het uiteindelijk over aan wat je aan het fenomeen "in beeld denken" toedicht.

Andere antwoorden (1)

Goede vraag en er valt geen eenduidig antwoord op te geven, wel vond ik de volgende sites:

http://www.afb.org/message_board_replies.asp?topicid=638&folderid=3

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20111029230059AAL5hzF

Het is heel moeilijk om te bewijzen of iemand in beelden denkt, als die van zijn geboorte blind is. Het wordt dan een theoretische/filosofische vraag aangaande het begrip: beelden.