Wat tegen snel/vaak schuldgevoel?

Soms is een leugentje voor ieder bestwil, maar als ik lieg voel ik me gelijk heel schuldig, ook al was het maar een klein. Als ik dan de waarheid vertel en mijn excuses geef, voel ik me nog steeds schuldig. Soms wel een paar dagen lang! Ook als ik medeplichtig ben(dus ik heb het zelf niet veroorzaakt heb) voel ik me dat ik een echt misdadiger ben en dat iedereen boos op mij is. Ik kan het moeilijk los laten. Ik voel me misselijk en denk de hele tijd dat ik ga huilen. Wat moet ik hier tegen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik geef je een antwoord dat je misschien zou verwachten. Je kunt er in principe niet zoveel tegen doen. Het zit namelijk tussen je oren letterlijk, in de stoffen in je brains. Neurotransmitters als serotonine zijn belangrijk bij het reguleren van angst(en) ook bijvoorbeeld voor de aanleg van fobi:en. Ik zeg niet dat dit de oorzaak is van jouw snelle schuldgevoel ( is angst) maar het zou kunnen.. dus mogelijk bedaalde medicatie? Toegevoegd na 33 seconden: Excuse, de eerste zin moet zijn ANDER antwoord ;) Toegevoegd na 3 minuten: Het is bijvoorbeeld van psychopaten bekent dat zij geen of weinig angst(gevoelens) en schuldgevoel kennen. Daardoor kunnen zij vreselijk dingen doen, wat voor een 'normaal' mens niet met zijn of haar hoofd bijkan. Begrijp je wat ik bedoel?

Probeer leugens absoluut te vermijden en al zeker niet in de schaamtevolle positie te komen om als leugenaar over te komen, dat is zonde. Helemaal wanneer je een oprechte persoonlijkheid hebt. Gewoon uit de weg gaan, vermijden door niet te antwoorden etc. Ik kom nooit in de problemen, net als jij heb ik een te groot geweten voor zelfs de kleinste leugen en bij mij is dat niet over gegaan en dat moet je eigenlijk niet willen ook :) Blijf bij jezelf, behoudt je eer en trots, met name de oprechtheid naar anderen, dat is een mooi goed en zou je niet anders moeten willen zien :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100