Blijven de vitaminen/ vetten/ suikers achter in het lichaam na het braken? Neemt het lichaam de voedingsstoffen wel op als je alles uit braakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
ehm, als je van plan bent te gaan braken wegens angst om dik te worden, niet doen! je maakt je lichaam kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je hopelijk niet van plan hè?(om af te vallen?)
Zo dom ben ik ook geweest(ik heb een eetstoornis)en ik heb hier een slokdarmbeschadiging aan overgehouden.
Ook een extreem Kalium tekort door braken.Heel gevaarlijk.
Veroorzaakt onder meer hartritmestoornissen(heb ik ook..)
Misschien niet aan de orde,maar ik waarschuw liever even.
Er zijn hier echt te veel mensen met eetstoornissen of op weg daar naar toe:(

Antwoorden (4)

Nee de opname van voedingsstoffen begint in de maag en alles wat daarna komt. Dus bij braken wordt dit niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je prima antwoord en n.a.v. de vraag klopt het wel. Maar tijdens het kauwen kunnen suikers vrijgemaakt worden uit zetmeel en dat kan in je mond al in het bloed opgenomen worden. In de slokdarm wordt niets opgenomen en in de maag vooral eiwitten. Als je meteen na het eten braakt heb je dus in feite geen voedsel ingenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling @som.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Je lichaam heeft niet de tijd gehad het voedsel zo ver af te breken, want dat opnemen van voedingsstoffen gebeurt hoofdzakelijk in je darmen. In je maag wordt het eten vermengd met maagzuur, zodat verschillende cellen in je darmen ermee aan de slag kunnen gaan. Als je braakt, komt dus je eten er vermengd met maagzuur weer uit, en beschadigt daarbij je slokdarm en je slijmvliezen in je mond en je gebit. Maar braken is een natuurlijke reactie van je lichaam, dat iets herkent wat bijv. bedorven is, of niet goed voor je - voordat je vergiftigd wordt, gooit het het eruit. Gelukkig braakt een mens maar zelden, en zal je lichaam weer herstellen van die golf maagzuur. Maar je kunt dus beter níét eten, als eten en het weer uitbraken, om welke reden dan ook....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som: in de maag worden eiwitten wel gesplitst maar pas volledig oplosbaar in de dunne darm, waarna ze opgenomen kunnen worden. Althans, zo heb ik het geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Kees, Ja, in feite heb je natuurlijk gelijk. Door het zure milieu en enzymen wordt een deel van de eiwitten afgebroken. De aminozuren gaan denk ik het makkelijkst door de wand van de dunne darm, dus nadat de maagportier geopend is en de inhoud in de dunne darm is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik zie nu pas dat nieuwsgierig dat ook al aangegeven had. Inderdaad, het klopt overigens wel eiwitten deels worden verteerd in de maag, maar ook dat sommige stoffen al door het mondslijmvlies worden opgenomen.
Alles wat je uitbraakt wordt niet opgenomen in het lichaam. In de mond, de slokdarm en de maag worden alleen stoffen opgenomen die heel makkelijk oplosbaar zijn, zoals in een glas kraanwater. De meeste voedingsstoffen zijn pas in de dunne darm zover opgelost dat ze opneembaar zijn. Er worden hoog in het maag-darmkanaal wel wat suikers, vitamines en mineralen opgenomen maar lang niet alles.

Je kunt op je vingers uittellen dat regelmatig braken dramatische tekorten oplevert, niet alleen van eiwitten maar ook van vitamines, mineralen en vetten. Bovendien beschadigt regelmatig braken wel meer aan je lichaam, als het tegenzit zelfs blijvend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel een deel want toen ik een baby was dronk ik en als ik dan een boertje moest laten kotste ik alles eruit. Toch leef ik nog ;-) en ben niet vaker ziek geworden dan andere kinderen en ik kwam ook aan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je braakt zelden alles uit dat je opgegeten en gedronken hebt. Ook moet je onderscheid maken naar de aard toe. Er zijn mensen die zeer gemakkelijk overgeven en anderen (zoals ik) die enorm pijn hebben als ze moeten overgeven.

In het dialect is het zelfs nog sterker: "spugers zijn bluvers" zegt men in West-Vlaanderen, en vond een aantal medische verklaringen hiervoor. Bepaalde baby's geven gemakkelijk over als ze teveel hebben omdat ze zowel grote hoeveelheden kunnen verwerken, als dat ze heel dynamisch reageren op teveel of zelfs soms foute (plots eenzijdige) voeding.

Het klopt dan omgekeerd wel dat je alert moet zijn als iemand overgeeft, zeker als het jongere kinderen betreft. Vooral hun vochtgehalte moet je nazien, en daarom zijn er de oude trucs van bijv. dan rijstwater te geven zodat ze zowel snel verwerkbare stoffen binnenkrijgen als het nodige vocht.

Tot slot, het braken heeft altijd een reden, en daar moet je naar zoeken. Het kan een tijdelijk symptoom zijn of het kan ook erger zijn. Soms moet je iemand doen braken als hij iets giftigs opgegeten heeft (mijn Tervuerense herder gaf plots serieus over nadat hij pekelharing met azijn kreeg van mij en de dag erna pas ontdekte ik dat hij een potje met mierenvergif had kapot geknabbeld bij de oprit en dat braken redde dus wellicht zijn leven).

Qua voedingsstoffen zijn de grenzen soms summier: iets giftigs in heel minimale dosis, kan zelfs een geneesmiddel zijn, terwijl zelfs water in overdaad giftig kan zijn voor je lichaam. Het is de trend om met voedselsupplementen ook alle tekorten op te vullen (ik werkte even samen met auteurs van het zeer goede tijdschrift Orthofyto en LeefNu en leerde daar heel veel van o.a. Dr. Faché), maar ze konden mijn visie dat tekorten en overschotten ook niet slecht zijn op termijn voor een lichaam ook niet ontkrachten.

Ik ben ten slotte een levend voorbeeld daarvan en heb een redelijk sterke maag... maar soms moet het er ook 'even uit'...