ik zit op muziekles(instrument) en mijn moeder zegt dat het te duur word als ik het niet echt leuk vind. zie verdere uitleg onder. Wat moet ik doen?

Mijn moeder vind het dus te duur worden als ik het niet echt leuk vind, ik vind het wel leuk, maar ik zou er vooral opblijven om mijn leraar niet te kwetsen. Want hij zegt altijd dat ik heel muziekaal ben en hij blijft optimistisch ookal heb ik niet of weinig geoefend. Ik heb dus een redelijk goed band met hem. Maar moet ik er nu afgaan of niet? advies s.v.p!

Toegevoegd na 3 uur:
ik vind het dus wel leuk, zoals sommige gegeven antwoorden niet beweren. Ik vind het echt leuk, maar ik wil er niet meer dan een hobby van maken, dat weet ik al zeker. En mijn muziekleraar zegt het denk ik niet om mij als leerling te houden, want mijn vorige leraar zei het ook. Ik vind het echt moeilijk, maar ik weet zelf als ik realistisch ben ookwel dat ik er beter af kan gaan, maar als ik oefen heb ik er veel lol in maar ik heb ook gewoon niet zoveel tijd, dus na mijn toevoeging nog tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (7)

Ik proef niet heel veel enthousiasme voor muziek in je toelichting op de vraag.

Je meld dat je het "wel leuk" vind, je meldt "ook al heb ik niet of weinig geoefend".

Als ik dit zo lees, dan zou ik je moeder groot gelijk geven dat ze vind dat je er eigenlijk maar mee moet stoppen.
Alleen op les blijven om je leraar niet te kwetsen lijkt me niet echt wijs en ik geloof ook echt niet dat hij gekwetst is als jij stopt.
Voor jou heeft hij zo weer een andere leerling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me n et een minuut voor. Helemaal mee eens! +je
Je bent eigenlijk een beetje tegenstrijdig. Je zegt ik vind het wel leuk, maar ik zou er vooral opblijven om mijn leraar niet te kwetsen. Dan betekent het dus eigenlijk dat je het niet echt leuk vindt (zoals je moeder aangeeft). Als je het wel echt leuk zou vinden, zou je namelijk niet je leraar nodig hebben om als reden op te geven om op muziekles te blijven. Als ik jou was zou ik kijken (de leraar niet meetellen) waarom jij op muziekles zou blijven en waarom je er niet op zou blijven. En daarna bekijken wat zwaarder weegt. De reden om te stoppen of de reden om erop te blijven. En kom je er dan op uit dat je het toch niet leuk genoeg vindt, dan zou ik het advies van je moeder opvolgen en stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moeder heeft waarschijnlijk een heel goede reden om zoiets te zeggen. Als je geen 'feeling' hebt met muziek is het zonde van het geld. Mijn zoon wou heel graag gitaar leren spelen en was daar elk vrij moment mee bezig! Als ik het bij jou zo lees oefen jij maar heel sporadisch.

Dan vind ik dat je moeder gelijk heeft en dat je moet stoppen. Je leraar zegt waarschijnlijk zo'n dingen om jou te motiveren, maar de band met je leraar is geen goede reden om op muziekles te blijven als je het niet echt leuk vindt. Met het uitgespaarde geld kan je een hobby gaan doen die je wél heel leuk vindt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer mag je iemand wel of niet kwetsen, en wanneer kwets je iemand echt?

Als je oma vraagt of je alsjeblieft haar zelfgebreide trui een keer aan wilt trekken dan doe je dat. Je kwetst haar als je het niet doet, en het heeft verder geen nadelige gevolgen.

Als een vriendje vraagt of je met hem naar bed wil terwijl je het zelf niet wil dan doe je dat niet. Je kwetst je vriendje misschien maar het heeft voor jezelf nadelige gevolgen.

Als je stopt met muziekles dan kwets je die leraar waarschijnlijk niet heel erg( want jij bent zeker niet de eerste leerling die na een tijdje weer stopt ) , voordelige gevolgen; je moeder kan het geld beter gebruiken, jij hoeft niets iets te doen tegen je zin.
Voordelen wegen op tegen nadelen, je kunt gerust stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Luisteren naar je gevoel, niet naar de mensen om je heen. Een moment voor jezelf nemen en alleen maar aan jezelf en het muziekinstrument denken. Niet aan die leraar of aan je moeder. En dan je afvragen wat je precies wilt. Kijk een paar keer naar je instrument en overweeg de leuke dingen tegen de minder leuke dingen. Wat andere zeggen daar moet jij niet mee bezig zijn. En leraren zijn vaak optimistisch tegen leerlingen die goed hun best doen, daar verdienen ze hun geld mee. Ik heb ook op saxofoonles gezeten en oefende ook bijna nooit en toch was de leraar positief over mij. Maar op een gegeven moment was ik gestopt omdat het me te veel werd en ik het zonde vond om geld uit te geven aan iets dat ik niet leuk vond. Je moet er echt voor de volle 100% achter staan. Als die muziekles afgelopen is, bijvoorbeeld als je gevorderd bent, zie je die leraar ook nooit meer. Dus: alleen naar jezelf kijken!

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar... voordat je gaat overwegen kun je beter wel even heel goed met je moeder praten want een muziekles is niet zo goedkoop als een pak melk. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf een moeder en heb 3 kinderen die alledrie op muziekles zitten (en ook alledrie op sport). Bij ons thuis is de regel dat je hobby een vrijetijdsbesteding is waar je zelf voor hebt gekozen omdat je dit leuk vindt. Iets wat je leuk vindt, daar heb je ook wat voor over. Muzieklessen zijn enorm duur, nog de aanschaf of huur van het instrument en de lesboeken daargelaten. Mijn kinderen moeten dus regelmatig thuis oefenen omdat het alleen musiceren tijdens de muziekles weinig tot geen nut heeft, hoe muzikaal ze ook zijn. Zodra er niet meer geoefend wordt zien ze het blijkbaar niet meer als een hobby waar ze graag mee bezig zijn, en dan moeten ze er dus ook af. Deze regel kennen mijn kinderen en daar houden ze zich ook aan.
Dit geldt overigens ook voor de sporten die ze doen. Zodra ze proberen om de trainingen over te slaan of ze gooien er met de pet naar kunnen ze beter een andere vrijetijdsbesteding zoeken. Ik vind het als moeder best goed als kinderen zich bewust worden van het feit wat een hobby als sport of muziek maken (die vooral) kost, en dat ze er dan ook wel iets voor over mogen hebben.

Toegevoegd na 47 seconden:
Met andere woorden: Ik ben het dus met je moeder eens dat muziekles te duur is als jij thuis niet oefent en het dus niet echt als een hobby ziet waar je iets mee wilt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens!!
Heb dwarsfluit- en pianoles gehad, maar toen ik persé Bela Bartok moest gaan spelen van de lerares, was het over met het plezier in de pianoles. Bovendien speelde mijn moeder geweldig piano, en ik zo-zo : ik was veel liever aan het dwarsfluiten....einde pianoles, dus. +je
Je vind het 'wel leuk' en doet het voor de complimentjes van de leraar, maar maakt er niet serieus werk van en oefent niet ?? Dan denk ik dat je moeder groot gelijk heeft, want muziekles is ont-zet-tend duur, en als je het alleen maar een leuk tijdverdrijf vind en geen enkele ambitie hebt, kun je beter in je vrije tijd lekker blijven oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit antwoord (en de rest van de antwoorden)goed, maar jullie adviseren mij allemaal om er mee te stoppen, (zo ongeveer)Ik waardeer jullie antwoorden, maar het lijkt nog steeds dat jullie mij niet snappen. Veel mensen zeggen dat ik goed kan spelen en ik vind het erg leuk, alleen ik heb niet veel tijd om te oefenen. Maar mijn moeder zegt dat het gewoon heel duur is en nu weet ik niet of ik erop moet blijven, of niet, en dan mijn moeder de kosten besparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch denk ik dat dat het beste advies is. Als je geen tijd hebt om te oefenen, kun je emmers, zwembaden vol talent hebben, maar geen tijd HEBBEN betekent meestal geen tijd (willen) MAKEN, dat je hart er dus niet in ligt, en dat het geen enkele prioriteit voor je heeft. Om alleen maar leuk te willen pingelen, IS muziekles gewoon te duur. Vergis je niet ; pianoles kost al snel tussen de 50 en 100 euro per UUR. Muzikaal of niet muzikaal, uitblinken in muziek is 10 % talent en 90 % keihard werken. Als dat laatste er niet in zit, is het eerste feitelijk nutteloos. Ik begrijp je laatste reactie dan ook niet helemaal ; wil je liever redenen horen om er WEL op te blijven ? Dan zul je je daar ook voor de volle 100 % moeten inzetten, en dus oefenen in plaats van teevee kijken of buiten spelen, oefenen in plaats van computeren, oefenen in plaats van stappen ; minimaal, echt minimaal een uur per dag.