Hoe kun je medicijnen het beste bewaren met dit warme weer?

Op medicijnen staat meestal vermeld dat je het moet bewaren op een temperatuur tussen de 7 en 25 graden. De afgelopen dagen was het bij mij in huis echter 29 graden. Medicijnen mogen niet in de koelkast. Waar dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel medicijnen kunnen inderdaad gerust (mits goed afgesloten) in de groentela van de koelkast, maar voor de zekerheid zou ik het even navragen bij de apotheek. Daar weten ze exact wat voor jouw medicijnen de beste bewaaromstandigheden zijn.

Het beste antwoord

Bewaren van geneesmiddelen tijdens een hittegolf

De meeste geneesmiddelen kunnen door de patiënt worden bewaard bij kamertemperatuur. De
KNMP-publieksfolder ‘Bewaren van medicijnen’ beveelt hiervoor een droge, liefst niet te warme kast
aan. De definitie van kamertemperatuur voor onze klimaatzone is 25°C. De houdbaarheid van
(handels)producten is dan ook gebaseerd op onderzoek bij 25°C. Daarom wordt op de verpakking
soms aangegeven: niet bewaren boven 25°C.
Betekent dit dat het een probleem is om een geneesmiddel twee weken te bewaren bij 35°C? Als het
gaat om chemische ontleding is de vuistregel van reactiekinetiek bruikbaar om dit te kunnen
inschatten. De reactiesnelheid wordt bij elke 10°C temperatuurverhoging twee- tot viermaal zo
groot[1]. Dit betekent dat een middel na 2 jaar bij 25°C voor 10% is ontleed, daar bij 35°C altijd nog
zo’n negen maanden voor nodig zal hebben. Voor de meeste geneesmiddelen in een droge kast zal
het effect van een hittegolf op de houdbaarheid dus verwaarloosbaar zijn.

Uitzonderingen
Bij zetpillen kan de basis fysische veranderingen ondergaan of zelfs smelten als het gaat om zetpillen
met verlaagd smeltpunt (Zinkoxidezetpillen). Bewaring in de koelkast is dan aan te bevelen. Bij
waterige oplossingen met een beperkte chemische houdbaarheid (bijv. enkele maanden) is het effect
van verhoging van de bewaartemperatuur niet verwaarloosbaar. Of dergelijke oplossingen in de
koelkast kunnen worden bewaard, hangt af van het preparaat. Indien bijvoorbeeld het FNA bewaring
bij kamertemperatuur (15-25°C) aangeeft, dan is er kans op uitkristallisatie. Raadpleeg voor details
het commentaar bij het desbetreffende voorschrift.
Indien besloten wordt tot bewaring in de koelkast, dan moet de patiënt oog- en oordruppels voor
gebruik in de hand op kamertemperatuur brengen, omdat toediening van koude druppels
onaangenaam is. Deze informatie moet op het etiket voor de patiënt komen.
Bij organische oplosmiddelen als ethanol bestaat risico op verdamping en uitzetting en daardoor
mogelijk springen van (glazen) flessen. Dit zal kunnen optreden als de verpakking in de zon staat en
daardoor sterk opwarmt. Opletten bij het opbergen of een kunststof verpakking zijn hiervoor de
oplossing. Bewaring in de koelkast is niet standaard aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Toch in de koelkast, in de groentela.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Als je ze in een zip-lock zakje doet (Welke dus luchtdicht afsluit) kunnen ze bij mijn weten gewoon ind e koelkast.

Anders: Kelder? Bijkeuken? Niet zo heel veel opties..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed afgesloten in een zakje of doosje.
En dan in het hoogste punt van de koelkast daar wordt het het minst koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kast
Een goede bewaarplaats voor de meeste medicijnen is een droge kast waar het niet warmer wordt dan 25°C. Ook bij een hittegolf blijven uw medicijnen hierin wel goed. Zo’n kast is prima als er geen speciaal bewaaradvies op de verpakking staat. De badkamer is geen goede plek voor medicijnen: het is daar te vochtig.

Koelkast

* Moeten geneesmiddelen bij hitte in de koelkast? Dat spreekt niet vanzelf. Kijk naar het bewaarvoorschrift op het etiket en in de bijsluiter. Bel bij twijfel de apotheek.
* Zetpillen kunnen smelten door warmte. Maar ze mogen misschien niet in de koelkast. Let op het bewaarvoorschrift.
* Vloeistoffen zoals drankjes of ampullen met injectievloeistof horen niet standaard in de koelkast, want de kou kan een effect geven dat niet de bedoeling is. Bijvoorbeeld, er kunnen in een drank kristallen ontstaan. Let op het bewaarvoorschrift.
* Oog- en oordruppels en klysma’s moeten misschien wel, misschien niet in de koelkast. Let op het bewaarvoorschrift.
Het is een goed idee om deze middelen - als ze uit de koelkast komen - voor gebruik ongeveer 5 minuten op te warmen in de hand. Anders is het gebruik erg onaangenaam.
* Medicijnen in de koelkast: zorg dat een kind er niet bij kan. Doe de medicijnen in een doos die niet makkelijk open kan.

Onderweg
Het kan warm zijn onderweg, tussen de apotheek en de kast in uw huis.

* Zorg dat de medicijnen zo kort mogelijk in de warmte zijn. Dus, als u meerdere inkopen moet doen, ga dan het laatst naar de apotheek en daarna direct naar huis. Voor sommige medicijnen is een koeltas handig.
* Laat medicijnen niet in een warme auto liggen.
* Onderweg op vakantie: bewaar medicijnen niet dicht bij het lichaam, niet in een broekzak bijvoorbeeld. Maar in een tas.

bij twijfel kan je gerust vragen om advies bij je apotheek...