Als het hoofd buiten de mri-scan ligt, kan haarlak of mascara dan toch de scan verstoren?

Ik moet van de week een mri-scan van mijn knie laten maken. Men vertelde mij dat in dit geval dan mijn hoofd buiten het apparaat blijft. Ik kreeg een (algemene) informatiefolder over mri-scan mee waarin staat dat je geen oogmake-up, mascara of haarlak mag gebruiken de dag van het onderzoek. Geldt dat ook als mijn hoofd buiten de scan blijft? Kan het dan toch nog verstoord worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.9K

Antwoorden (5)

Ja.

Dit soort artikelen kunnen metalen deeltjes bevatten. Een MRI is een grote magneet. Je haarlak en mascara kunnen gekke dingen gaan doen als je die in een zeer sterk magnetisch veld plaatst. Gewoon. niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderzoek zal niet verstoord worden als je hoofd geen onderwerp van de scan is. Maar het gaat hier om een enorm krachtig magnetisch veld. Het komt voor dat er metaaldeeltjes zitten in make-up, en dat kan een vervelende warme sensatie geven. Dat van die haarlak snap ik ook niet.
14 jaar geleden
Bij de MRI die ik kreeg ging ik als eerste met mijn hoofd naar binnen en blijft je hoofd dus niet buiten het scanapparaat. In oogmake-up en mascara kunnen metaaldeeltjes zitten van haarlak weet ik het niet. Maar mijn mening: als ze dat aangeven is het kennelijk belangrijk en als ik voor een dergelijk onmderzoek zou moeten zou ik het niet in mijn hoofd halen om toch haarlak te gebruiken, mijn gezondheid is belangrijker als er op dat moment wat mooier uitzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site www.werkendlichaam.nl staat; wanneer het onderzoek in het hoofd/halsgebied plaatsvindt is het belangrijk geen make-up en/of haarlak te gebruiken. Je moet je toch melden bij de balie,vraag het en als je de make-up toch moet verwijderen,ga je i.p.v. naar de wachtkamer naar de w.c. en daar verwijder je je make-up met je meegenomen reiniger. In elk geval dan even geen haarlak gebruiken.
amc
14 jaar geleden
volgens mij kan het geen kwaad. wel even goed navragen: het wordt niet zomaar gezegd immers.
kijk in ieder geval uit met metalen knopen, ritsen, beugels in de BH, doe dat zo wie zo uit.