Hoe kunnen sommige (Chinese) artsen een diagnose stellen door je pols te voelen en naar je tong te kijken?

Vooral bij de traditionele Chinese geneeskunde, maar ook b.v. bij acupunctuur, worden vaak pols- en tongdiagnoses gesteld. Aan de hand daarvan wordt de disbalans van het lichaam bepaald. Voor sommige artsen zijn die handelingen al voldoende om een diagnose te stellen.

Waar let men op bij het bekijken van de tong en het controleren van de polsslag?

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen hartelijk dank voor de bijdragen aan de discussie! Geen idee of ik een "believer" ben, maar zoals bij de toelichting op mijn vraag staat wilde ik graag weten waar men naar kijkt bij pols- en tongdiagnoses. Vandaar mijn 10 punten voor het antwoord van Conqie. Ik vond het een boeiende discussie. Nogmaals bedankt allemaal!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Deze vraag stelde ik ook aan de mijne na een eerste consult! Het is nogal uitgebreid om hierop te antwoorden. Met name de polsdiagnose vergt enorm veel oefening en de soorten en verschillen in de pulsaties/hartslagen zijn zeer zeer subtiel! Voor intussen aantal klachten koos ik naast de bekende reguliere behandelingen ook wel voor acupunctuur. Gaandeweg vaker omdat mijn sceptische maskerade ook geleidelijk verdween, toen ik heel veel baat had bij deze aanpak ;) Hoe alles ongeveer gedaan en bemerkt wordt kan je o.a ook hier lezen: http://www.rudolfdewit.com/diagnose2.html

Niet iedereen zal het geloven, maar het antwoord is: dat kunnen ze niet. We weten dat doordat het is geprobeerd. Mensen met bekende klachten werd gevraagd, proefpersoon te zijn. Ze werden volgens deze methode onderzocht, zonder dat de onderzoeker wist wat de klachten waren. De resultaten van onderzoeken die op deze manier waren gedaan, waren zo willekeurig verdeeld, dat je er geen pijl op kon trekken. Voor zover een 'arts' met deze methode al enigzins in de richting komt, komt dat meer door het nauwe contact met de patiënt dan door de gebruikte methode. In feite bedient de 'arts' zich van een variant van het bekende Cold Reading. In dit geval kun je het ook al aan de gebruikte woorden zien. Neem "de disbalans van het lichaam". Klinkt leuk - maar wat wordt er nu eigenlijk mee bedoeld? Kun je deze 'diagnose' op een andere manier verwoorden? (Zonder dat je zegt dat "het lichaam niet in balans is" - want dat had je al gezegd.) Niemand weet wat "disbalans" feitelijk is. Daarom zul je een echte arts niet snel over "disbalans" horen spreken - tenzij hij kan uitleggen *wat* hij precies bedoelt. Om terug te komen op de tong- en polsdiagnose: die worden in de geneeskunde niet gebruikt - en daar hebben de artsen een reden voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100