Bestaat er ook een temperatuurgrens bij mensen net zoals een pijngrens hoog en laag?

Ik ga regelmatig naar de sauna en het dompelbad is voor mij eigenlijk nooit te doen, andere mensen gaan er toch braaf zonder een kik te geven in en ik krijg het nauwelijks voor elkaar hoe warm ik het ook heb ik vind het heerlijk en loop liever een paar rondjes buiten om af te koelen. Ik ben een kou kleum van nature, kou is voor mij echt not fun! altijd koude voeten, handen en neus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, ik denk wel dat die bestaat, sommige mensen zijn duidelijk wat kouwelijker aangelegd dan anderen.
Maar het is een gevoelsgrens, ofwel ten dele subjectief, je kunt het wel oprekken.
Een pijngrens valt ook op te rekken, het is bekend dat chronisch pijnpatiënten (bijv bij reuma) gaandeweg steeds beter met pijn om leren gaan.
Ook met kou kun je leren omgaan. Zelf ben ik ook enorme koukleum en ik werd al onpasselijk van de kou als ik iemand anders het koude dompelbad in zag gaan. Maar nu ga ik er zonder problemen en en ga zelfs koppie onder.
Ik heb het onder controle gekregen door me te ontspannen, ik zei als een mantra tegen mezelf 'het is maar een temperatuur' en probeerde mijn lichaam en ademhaling onder controle te krijgen, uiteindelijk is het me gelukt.
Ik kan nu vrij sereen rustig dat ijskoude water inlopen zonder te rillen of in elkaar te duiken, hou mijn ademhaling rustig en ga kalm onder water, daarna ga ik er weer heel rustig uit en loop nog even een rondje of duik weer de warmte in.
Mijn absolute sauna tip is om een plek op te zoeken waar ze een warm dompelbad en een koud dompelbad naast elkaar hebben. Dan eerst warm worden, onder water in ijskoud en daarna weer in warm, dan ga je enorm tintelen, heerlijk.
En dat is trouwens weer gunstig voor je doorbloeding waardoor je het uiteindelijk weer minder snel koud krijgt.

(ik ga gauw weer een dagje boeken)

Inspiratie nodig om aan kou te wennen? Neem eens een kijkje op de site van the Iceman Wim Hof, http://www.innerfire.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nou ik leg dat zo uit:
1: dat ligt aan de persoon, bijvoorbeeld ben je geboren in de woestijn dan kan je beter tegen hitte dan verkoeling.

2: natuurlijk bestaat dat want als het te koud is kan je dood gaan, en als het te warm is kan je hallicuneren over water, en natuurlijk, ook doodgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat koude water wil wat, maar je kan het proberen door er in te gaan en dan langzaan maar heel diep in te ademen. Hierdoor ben je meer geconcentreerd op de ademhaling en voel je de koude niet direct. Dit helpt ook tegen hevige pijn. Je kan het op deze wijze best wel onder controle krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker. Sommige mensen lopen nu met een trui en winterjas buiten terwijl anderen nog in hun shirtje met korte mouwen rondhuppelen.

Hangt van veel factoren af, stofwisseling, doorbloeding, en deels aangewend. Ik ben best een koukleum, maar dat was enkele jaren geleden wel anders.

Een nieuwjaarsduik is ook niet voor iedereen weggelegd, brr!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, enkel is die afhankelijk van de persoon.
Een hart krijgt nogal een optater van het koude water, met zelfs een hartstilstand tot gevolg als je hier niet tegen kunt.

Je kan het wel leren, door zachtjes op te bouwen, b.v. te beginnen met je voetjes en handjes.

Op de volgende link kun je hier wel info over vinden.