Ja, ik denk wel dat die bestaat, sommige mensen zijn duidelijk wat kouwelijker aangelegd dan anderen.
Maar het is een gevoelsgrens, ofwel ten dele subjectief, je kunt het wel oprekken.
Een pijngrens valt ook op te rekken, het is bekend dat chronisch pijnpatiënten (bijv bij reuma) gaandeweg steeds beter met pijn om leren gaan.
Ook met kou kun je leren omgaan. Zelf ben ik ook enorme koukleum en ik werd al onpasselijk van de kou als ik iemand anders het koude dompelbad in zag gaan. Maar nu ga ik er zonder problemen en en ga zelfs koppie onder.
Ik heb het onder controle gekregen door me te ontspannen, ik zei als een mantra tegen mezelf 'het is maar een temperatuur' en probeerde mijn lichaam en ademhaling onder controle te krijgen, uiteindelijk is het me gelukt.
Ik kan nu vrij sereen rustig dat ijskoude water inlopen zonder te rillen of in elkaar te duiken, hou mijn ademhaling rustig en ga kalm onder water, daarna ga ik er weer heel rustig uit en loop nog even een rondje of duik weer de warmte in.
Mijn absolute sauna tip is om een plek op te zoeken waar ze een warm dompelbad en een koud dompelbad naast elkaar hebben. Dan eerst warm worden, onder water in ijskoud en daarna weer in warm, dan ga je enorm tintelen, heerlijk.
En dat is trouwens weer gunstig voor je doorbloeding waardoor je het uiteindelijk weer minder snel koud krijgt.
(ik ga gauw weer een dagje boeken)
Inspiratie nodig om aan kou te wennen? Neem eens een kijkje op de site van the Iceman Wim Hof, http://www.innerfire.nl/