Als je lange tijd stilzit / heel weinig beweegt ontstaan er bloedproppen. Waarom ontstaan deze niet in je slaap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen moet je al een zekere aanleg hebben om trombose (=bloedpropvorming) te ontwikkelen. Bij lang achter elkaar zitten, vooral in veel te kleine ruimtes zoals in de toeristenklasse van een vliegtuig, krijgen je kuiten veel te weinig beweging. Dat kan inderdaad trombose in de hand werken. Idem voor mensen die gedwongen veel bedrust moeten houden. Meestal krijgen die antistollingsmedicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat je tijdens je slaap niet in één houding ligt. In je slaap beweeg je nog redelijk wat.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
"In de aders is de stroomsnelheid veel lager dan in de slagaders en wordt de doorstroming geholpen door de spieren. Bij lang stilzitten of liggen neemt de stroomsnelheid van het bloed af. Ook dit vormt een risico voor trombose."

Wanneer je slaapt beweeg je voortdurend zonder dat je het weet (wroeten) Bij lang stilzitten of staan, beweeg je minder of niet.

Natuurlijk zijn er nog andere factoren die bloedklonters kunnen veroorzaken, doch ik meen dat dit niet je vraag was.