Waar wordt een infuus ingebracht? Zelfde als wanneer je bloed laat afnemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (6)

Een infuus kan op verschillende plekken worden ingebracht.
Maar als bloeddonor word het bloed uit de binnenkant van je elleboog afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal op de bovenkant van je hand op aan de onderkant van je pols.
Mochten ze daar geen goede ader vinden dan ook wel ooit in je de holling van je elleboog waar ze bloed aftappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf ook regelmatig aan het infuus te vinden ;) en mij vragen ze altijd; wil je het infuus in je hand of aan de andere kant van je elleboog ( geen idee eigenlijk hoe dat daar heet ;) )
Dus die twee plekken! Zolang ze maar een goed bloedvat kunnen vinden waar ze je aan kunnen aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken in een ader op de bovenkant van je onderarm, bij voorkeur voor rechtshandigen links. Mocht je echter moeilijk aan te prikken zijn, of meerdere infusen nodig hebben dan nemen ze ook andere plaatsen waar de aders dicht aan de oppervlakte liggen. Bij een patient in coma heb ik wel eens een op de voet zien zitten. Baby's plaatsen ze ook wel infusen op het hoofd. Grote infusen worden door de rts ook wel onder het sleutelbeen ingebracht.

Omdat het een vreemd iets in je lichaam is gaat het meestal na verloop van tijd ontsteken en moet er dus een andere plek gezocht worden.

Mensen die regelmatig een infuus moeten krijgen daarom vaak een shunt, dit is een soort doosje in de ader die makkelijk aan geprikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan overal waar een goed bloedvat te vinden is! Het kan zelfs in je voet als het bij de handen of armen niet meer lukt. Als ze ten einde raad zijn en het kan echt niet meer lukken doen ze het zelfs in je nek.... :S Ik heb hem vaker in mijn onderarmen of bovenarmen. Goede prikkers luisteren naar de patiënt zelf waar hun hem willen ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Owja en er kan op een infuus een kraantje gezet worden waarmee er ook bloed uit gehaald kan worden of juist spul naar binnen gebracht kan worden.

Ik vind het altijd een nadeel dat een infuus maar een paar dagen kan blijven zitten omdat hij dan dicht gaat zitten Soms kan hij ook langer blijven zitten dat ligt er net aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het infuus wordt vrijwel altijd in de arm ingebracht, maar soms in het been.
Een infuus is een holle naald die van buitenaf in een bloedvat wordt ingebracht. Een onderdeel van het infuus is de canule. Dit is een klein pijpje, dat meestal is gemaakt van flexibel plastic. Deze canule blijft achter in het bloedvat zodat de binnenkant van het bloedvat zo min mogelijk wordt beschadigd.
Op de canule wordt meestal een slangetje met een zakje met vloeistof aangesloten.
Als je meer wil weten kun je op onderstaande site meer informatie afhalen.