Hoe kan ik er voor zorgen dat ik me minder irriteer aan dingen?

Ik irriteer met best vaak aan dingen. Daar wil ik vanaf komen. Ik wil niet overkomen dat ik me aan alles irriteer zeg maar.

Ik irriteer me aan:

- de buren : omdat ze heel veel herrie maken
- aan mn moeder : omdat ze vooroordeelt
- aan meiden op school met te veel parfum : omdat ik het vind stinken .. ;)
- aan mn leraar nederlands : omdat hij rot opmerkingen maakt.

Ga zo maar door , ik wil er vanaf komen, maar ik weet niet hoe?

Toegevoegd na 37 minuten:
Verbetering : ik erger me aan ;-)

Toegevoegd na 37 minuten:
Verbetering : ik erger me aan ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik kan me ook vaak ergeren. Ik probeer daar ook vanaf te komen!

Wat ik af en toe doe is overal kijken naar de mooie dingen. Doe je uiterste best om overal het goede te zien. Natuurlijk zijn er veel dingen die vervelend zijn, maar er zijn ook vrienden, mensen die aardig voor elkaar zijn, noem maar op. Zoveel mooie dingen, als je maar je best doet ze te zien! Het kost moeite maar het helpt je enorm, en je kan er een goed gevoel van krijgen.

Besef ook dat, hoewel dingen vervelend zijn, het allemaal niet het einde van de wereld is! Als de buren lawaai maken, kan je denken: ja vervelend, maar ik kan daar wel tegen. Bedenk dat je het wel aankan. Er zal niet een been afvallen ofzo. Het is vervelend, maar daarna kan je gewoon weer verder gaan.

Verder dacht ik vroeger altijd dat mensen dingen deden om mij te pesten, ik weet niet of jij dat hebt?
Maar tegenwoordig snap ik dat mensen dingen kunnen doen om duizenden redenen, waarvan mij pesten er maar een is. De kans is heel groot dat ze een andere reden hebben.
Die meisjes die parfum op doen, hopen dat ze lekker ruiken, je leraar wil misschien grappig zijn, de buren staan er geen moment bij stil dat jij het lawaai hoort. Ga zo maar door. Je zou eens als oefening kunnen kijken of mensen misschien ook andere redenen zouden kunnen hebben om dit te doen. Misschien proberen ze gewoon leuk, aantrekkelijk, grappig of bijdehand te zijn.
Of ze denken gewoon niet na....

Heel veel succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

STel jezelf de vraag is het echt nodig dat ik me irriteer? Zo ja, waar je wat aan kan doen doe dat (tactisch) of leg je erbij neer maar maak je niet boos daar heb je jezelf alleen maar mee. Zo nee, probeer je je dan te concentreren op andere dingen. Maken je buren herrie bijvoorbeeld kan je op de bank er naar gaan zitten luisteren maar je kan ook iets gaan doen wat je leuk vind en er in opgaan, dan hoor je het veel minder. Probeer er dus niet aan te blijven denken. Bedenk altijd je hebt jezelf ermee als je of er niets aan doet of er te lang bij stil blijft staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf zelfstandig. Let gewoon op jezelf, niet zoveel op andere. Dan ga je je vanzelf minder irriteren aan dingen/mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
"ergert u niet, verwondert u slechts"

Bijvoorbeeld, als je moeder wat zegt bedenk dan dat ze gewoon veel van je houdt, erger je niet maar geef spontaan een knuffel.
Als iemand stinkt naar parfum, bedenk wat zou ze moeten verbergen? Fantaseer daar over, en het kan nog grappig zijn.
Leraar Nederlands; verbaas je erover dat een leraar dat doet, denk na over zijn grappen en maak er is één terug.

Soms kunnen mensen het bloed onder je nagels vandaan halen, maar doe een stapje achteruit ( figuurlijk ) en probeer na te gaan waarom iemand iets zegt. Vaak is het onzekerheid, of een serieuze poging tot humor, onwetendheid, of met oprecht de beste bedoelingen. Als je dat kan zien dan zal je je ook niet meer druk maken over de opmerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+