Is het waar dat wanneer je je eetpatroon verandert (met name als mensen minder vet gaan eten) de stoelgang ook moeilijker kan worden?

Ik ben al maanden veranderd van eetpatroon: ik eet minder vet en meer vezels, ik gebruik geen witmeelproducten meer en beweeg veel, daarnaast moet ik sinds september verplicht iedere dag Movicolon gebruiken om mijn ontlasting soepel te houden, maar toch heb ik nog steeds periodes dat ik 4 tot soms wel 7 dagen niet naar de wc kan. Ondertussen heb ik van alles geprobeerd om de stoelgang op weg te helpen, maar niets helpt. Alleen wanneer ik 1 keer een vette hap heb gehad, gaat het opeens als een boemeltrein.

Verder heb ik wel een heel stressvol leven op het ogenblik, maar dat zou met de Movicolon eigenlijk niets moeten uitmaken, toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het antwoord op je vraag is: ja als je eetpatroon verandert dan verandert ook je stoelgang.
Logisch.

Lauw water op de nuchtere maag kan de boel op gang helpen.
Maar de movicolon zou dat al moeten doen.
Echter, zaken als stress, depressie, ziektes en sommige voedselintoleranties hebben ook invloed.

Misschien is voor jou een keer in de week poepen wel genoeg?

Hier vind je nog wat adviezen voor een betere stoelgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat men elke dag of om de dag moest poepen? Ik heb vanavond nog een grote portie hutspot met hachee gehad, misschien helpt dat. Dank!

Andere antwoorden (5)

Vetten zorgen ervoor dat je ontlasting smeuïg word.
Als je dus ineens minder vet eet bevat je ontlasting minder vetten en word het droger en harder.
Zoals je zelf al zegt "na een vette hap gaat het beter"

Het tegenovergestelde is toch ook zo dat als je aan de dunne bent dat je meer vezels moet eten om van de diarree af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vet levert zeker een bijdrage aan een makkelijker stoelgang. Je hoeft echt niet zoveel vet te eten maar je hebt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, wel degelijk een minimale hoeveelheid vetzuren nodig om gezond te blijven, zowel als bouwstof maar ook als drager van vitamines en spoorelementen. Omdat vet behoorlijk verzadigt stilt het de honger, samen met eiwitten, veel beter dan geraffineerde koolhydraten. Op zich ben je wel goed bezit maar ik denk dat je iets te bang bent voor wat oliën en vetten in je voeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag wijze man, bedankt voor je antwoord. Ik eet echter regelmatig (plantaardige) vetten. Ik hou een voedingsdagboek bij, waarin ik kan zien of ik genoeg vet binnen krijg. Meestal is dat gewoon het geval. Daar zou het dus eigk. niet aan moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel Movicolon gebruik je? Als één zakje niet voldoende blijkt te zijn kun je altijd proberen of meer porties een beter resultaat geeft. Het spul zorgt er vooral voor dat er minder water aan de ontlasting onttrokken wordt in de dikke darm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag maar 1 zakje per dag, omdat ik ook een spastische colon heb.
Kristal
12 jaar geleden
Ha die Annepanne! ;-) Heb je al eens gebroken lijnzaad geprobeerd Annepannetje?
"s avonds 2 eetlepels gebroken lijnzaad in een glas, heet water eroverheen en laten staan. Je ziet dan dat het water met de lijnzaad er een beetje uit gaat zien als haaienvinnensoep. Dan kan je het opdrinken voor het naar bed gaan. Het is een middel dat ervoor zorgt dan je ontlasting zachter wordt zonder dat je er buikrampen door krijgt.
Maar misschien ken je het al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal!!!! :-) Heldere ster aan mijn duistere hemel, waar was je al die tijd?! Lijnzaad heb ik al eens geprobeerd, maar helaas... Ik blijf stug doorgaan met Movicolon, en nu is het zo dat ik 1 keer in de 4 a 5 dagen succes heb. Misschien heb ik wel teveel stress.. (mail je nog wel even 1 dezer dagen, is veel te lang geleden!) Maar dank je wel vrouwe!!
Ja dat kan, je stoelgang kan moeilijker worden door minder vet te eten.

Probeer eens lijnzaad aan je voeding toe te voegen. Lijnzaad reguleert de stoelgang omdat het aanwezige vet erin als glijmiddel dient. Het bevat zeer goede omega 3 vetzuren.

1à 3 koffielepels lijnzaad gemixt in je soep doen, desserten, yoghurt, of toevoegen aan sappen. De slijmstoffen hierin komen tijdens de vertering vrij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een tip: als je meer vezels of zemelen eet moet je ook meer water drinken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vreemd. Je zou bijna denken dat vet beter is voor de mens als je dit zo leest. Toch ga ik er niet aan toegeven, aangezien ik al 10 kilo ben afgevallen dankzij beter eten. Ik drink trouwens redelijk veel water: 6 tot 8 grote glazen per dag. Exclusief andere drankjes.
Eet je wel genoeg groente en fruit?
Het is met een gezond eetpatroon die vezelrijk is wel raar. Moet je die Movicolon van de dokter gebruiken, want het klinkt wel als iets wat je met een arts zou moeten bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik moet die Movicolon van de dokter gebruiken ivm aambeien e.d. Ik eet elke dag groente en fruit. Heel soms sla ik een dagje over, maar dat is meer uitzondering dan regel. Ik begrijp het ook niet goed en vind het ook heel hinderlijk dat ik geen normale stoelgang heb ondanks het feit dat ik een heel goed eet -en beweegpatroon heb.
Neem elke ochtend ipv. ontbijt ,2 koppen warme thee en een glas met 2 uitgeperste sinasappels.
Wacht dan tot je naar toilet bent geweest met eten,je zal zien dat het werkt!
Na 2 dagen raakt je lichaam er op ingesteld!
Succes