Mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap. Heb ik nu een grotere kans verslaafd te raken?

Dit was begin 70-er jaren toen het blijkbaar nog niet zo'n probleem was, omdat er nog niet zoveel bekend was over de effecten op het kind.
Ik zal even in het midden laten of ik nu zelf rook, ik wil graag weten of je de verslaving kunt "overnemen" omdat je er al in de baarmoeder mee geconfronteerd wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Leuke vraag! Als je die rookverslaving van je moeder zou "overnemen", zou dat betekenen dat een kind als het ware "verslaafd" wordt geboren, omdat de nicotine (o.a. via de bloedbaan) in de foetus terecht is gekomen. Theoretisch kan dat. Denk maar eens aan pasgeboren baby's van vrouwen die aan harddrugs verslaafd zijn. Die baby's vertonen allerlei afkickverschijnselen (zie bron). Maar bij rookverslaving zitten er zóveel jaren tussen de geboorte en het moment dat een kind zijn/haar eerste sigaret opsteekt, dat de mogelijke verslaving natuurlijk al lang is verdwenen.

Een andere mogelijkheid is om de rookverslaving langs genetisch weg aan een kind door te geven. Voor zover ik weet, is nooit wetenschappelijk aangetoond dat er een menselijk gen bestaat dat specifiek iets met roken te maken heeft. Er is wel een verslavingsgen ontdekt (zie bron 2), maar dat heeft betrekking op verslavingen in het algemeen. Mensen die over die specifieke genetische eigenschappen beschikken, zijn vatbaarder voor álle soorten verslavingen, dus ook drugs-, drank-, gokverslaving etc.
Althans, dat is wat de wetenschap nu denkt.

Rookverslaving heeft ook een sociaalpsychologisch aspect. Ouders hebben een voorbeeldfunctie, óók in de ogen van hun kinderen. Als ik over mezelf speek: mijn beide ouders rookten en als kind associeerde ik roken dan ook met "volwassenheid". Ik ging roken omdat ik geen kind meer wilde zijn, maar bij de volwassenen wilde horen. En ik denk dat dát vaak de reden is dat kinderen van rokende ouders zelf ook hun eerste sigaret opsteken.

Opvallend is wel dat mijn ouders op ieder gewenst moment konden stoppen met roken, terwijl ik daar zelf ontzettend veel moeite mee heb. En dat zal vast en zeker komen door een verschil in genen...!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ga er van uit dat je verslaafd aan roken bedoelt.

Nee, mijn ervaring is van niet.
Mijn ouders rookten allebei. Mijn zus en ik niet.
Ik rook niet, mijn dochter wel, mijn zoon niet.
Mijn schoonmoeder heeft nooit gerookt: mijn zwager en schoonzus roken wel, mijn man niet.

Ik zie geen enkel verband.
Het is niet wetenschappelijk, maar veel wetenschappelijke onderzoeken zijn gebouwd op ervaringen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De zwager en schoonzus zijn de broer en zus van mijn man