Phantoompijn, wat kan je er aan doen?

Ik ken iemand die 1 vinger mist en heel veel phantoompijn heeft. Van alles geprobeerd maar niets werkt. Heeft iemand een tip?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hiermee moet hij toch echt naar de specialist. Een mogelijke behandeling is heel sterk afhankelijk van de soort pijn, van de plek waar de pijn optreedt, en de geschiedenis van de vinger tot en met het moment van afzetten, van eventuele andere lichamelijke consequenties van het afzetten...

Ik weet dat er enkele gevallen zijn waarin fantoompijn werd behandeld door een zenuw met vloeibaar stikstof te bevriezen. Of dat bij deze vinger ook kan, en of het dan zonder bijeffecten kan, kan alleen de specialist hem vertellen.

Een behandeling van de *andere* vinger (dezelfde vinger aan de andere hand) wil ook wel eens helpen. Ook hiervoor moet je echt bij de specialist te rade gaan.

Eventueel kun je zijn psyche inschakelen door een acupunctuur- of een andere alternatieve behandeling te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10!

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk moet deze persoon daar mee naar een arts / specialist, maar er is één truc die in elk geval totaal geen enkel kwaad kan, eenvoudig te proberen en is een hoog baat het niet schaadt het niet gehalte heeft :

Naam een spiegel in een houder en zet die op tafel zo neer, dat wanneer je beide handen plat op tafel legt, de persoon op de plek van de geamputeerde hand het beeld van de gezonde hand ziet.

Nu kan hij met de gezonde vinger (of eigenlijk beide, want fantoompijn wordt vaak veroorzaakt door 'kramp' in het 'aanspannen' van een afwezig lichaamsdeel) rek- strek- en ontspanningsoefeningen doen (buigen en weer strekken, optillen weer neerleggen etc. Wanneer er inderdaad sprake is van fantoompijn door 'verkramping' neemt deze soms af door dit type oefeningen. Met een vinger is het natuurlijk wel moeilijker dan met een hele hand bijvoorbeeld.

Eigenlijk hou je zo je hersens voor de gek (wat ze natuurlijk sowieso doen door jouw pijn te geven in een afwezig lichaamsdeel). Wanneer het lichaamsdeel weg is, is de 'plaats' die het innam op de hersenen (nog) niet verdwenen, vandaar dat sensaties in dat feitelijk luchtledige in het hoofd kunnen blijven ontstaan. Door die ruimte 'op te vullen' met behulp van de spiegel, lukt het soms het 'verkrampte' lichaamsdeel te ontspannen.

Op de lange termijn wennen de hersenen aan het nieuwe 'zelfbeeld' en zal de fantoompijn minder worden, maar dat kan wel een jarenlange lijdensweg zijn. Wanneer je die met trucjes ipv pijnstillers kunt verlichten, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Toegevoegd na 26 seconden:
Heb er ook nog een link bij gevonden zelfs....

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat ik dat programma heb gezien indertijd, want ik herinner me het inderdaad van teevee.

Nog meer tips op de tweede link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip, van die spiegel - een echte aha-erlebnis, want eigenlijk kende ik die al, was hem echter vergeten. +1
mogelijk gaat dit nooit helemaal over.
ik adviseer: mediteer erop.
en leg je concentratie elders. zou kunnen helpen.
en ook: leer er zo goed mogelijk mee te leven.
dat helpt niet echt meteen, maar mogelijk op den duur.