Moet je vet hebben om spieren te krijgen?

Ik hoor heel vaak dat als je aan kracht training doet ze zeggen dat je veel moet eten zodat je dik wordt. Als je dan gaat trainen, zet je dat vet om in spierweefsel en wordt je gespierd. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, vetmassa kan nooit omgezet worden in spierweefsel. Waar je waarschijnlijk op doelt is het bulking/cutting principe...als je vetpercentage (te) laag is op het moment dat je fanatiek aan krachttraining gaat doen loop je het risico dat je spieren gaat verbranden (precies het tegenovergestelde wat je wilt bereiken).

Om zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen is het noodzakelijk dat je voldoende bouwstoffen (eiwitten) binnenkrijgt maar ook voldoende brandstoffen (koolhydraten). Dit wordt ook wel een bulking-cycle genoemd.

Je kunt vervolgens een cutting-cyle volgen waarbij je vetmassa kwijtraakt (en ook altijd een beperkte hoeveelheid spiermassa omdat je dieet nooit 100% afgestemd kan zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee omdat vetmassa nooit kan worden omgezet in spierweefsel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vetmassa en spierweefsel staan los van elkaar. Je kan in feite enorme spieren hebben, met een grote vetlaag erover.