ik wil minder bang zijn maar hoe?

ik ben 16 jaar en ik ben echt heel erg bang in het donker en helemaal als ik 'vreemde' geluiden hoor dan kan ik echt bang worden wat kan ik hieraan doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ik denk dat je gewoon in jezelf moet geloven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je nu nog niks aan maar met de jaren ZOU het beter moeten gaan als je WEL dingen blijft proberen.

Als je in een huis vol mensen woont vind je het doodeng als er niemand thuis is in de avond en jij alleen uit dat donkere raam kijkt.

Ga je dan op jezelf wonen, denk je: dat went NOOIT, maar werkelijk, binnen een paar weken ben je er veel rustiger onder.

Dus echt het enige is: veel tegen die angsten aanlopen
Hoor je iets, ga kijken.

En wel reeel voorzichtig blijven, niet om te oefenen in je eentje in een gevaarlijke straat gaan lopen of zo.

Maar gewoon thuis waar je toch mag verwachten dat er niks is, dwing jezelf om er mee om te gaan, door het huis te lopen etc
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duimpje om hoog van mij er bij ;)
Om te beginnen... ACCEPTEER dat je bang bent. Vecht er niet tegen. Vervolgens schrijf je op WAT je bang maakt en WAAROM. Vervolgens praat je hierover met je vader/moeder/broer/zus/vrienden... bij wie je je maar het prettigste voelt. Je zult hierna gaan ervaren dat je stukje bij beetje leert relativeren e OF je angst kunt dragen OF het verdwijnt!

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klinkt misschien hard wat ik ga zeggen maar dat is niet de bedoeling, ik wil je alleen maar helpen.

je kan jezelf een heleboel dingen wijs maken. dus ook angst. als jij elke keer naar bed gaat met het gevoel oh help straks lig ik in het donker. en oh help het is donker. daar heb je niks aan. als het echt een fobie is is het natuurlijk anders, en als je een eng geluid is moet je gewoon denken "so what" je kan er toch niks aan veranderen. en dat geluid kan van alles zijn.
en hoe groot is nou de kans dat er echt iets gebeurt?

zolang jij tegen jezelf zegt help wat ben ik bang, dan blijf je ook bang. en als er echt iets gebeurt, dat zie je dan wel weer. wees er gewoon niet teveel mee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag jezelf af:

Waar ben je nu eigenlijk bang voor?
12 jaar geleden
Je moet denken dat je niet alleen bent. Je ouders/broers/zussen zijn waarschijnlijk vlakbij en anders is het wel de buurvrouw die naast je woont. Als er iets gebeurd (en dan bedoel ik natuurlijk niet geesten of spoken ofzo want die bestaan NIET) kun je altijd wel ergens naartoe.

Houd jezelf bezig met vrolijke gedachten. Als je echt bang wordt, ga dan nadenken over wat je allemaal hebt gedaan vandaag en wat je morgen gaat doen. Leid jezelf af. Angst zit namelijk in je hoofd en dat kan niet bang en vrolijk tegelijk zijn.

Succes!