Schelden doet niet zeer?

Als het mij overkomt kwetst het me soms wel, soms niet maar ligt dat dan aan mij of aan het betreffende scheldwoord?
Hoe wapen je jezelf er tegen? Terug schelden is in mijn ogen geen optie..of juist wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/schelden-pijn-oneens.15393

Het beste antwoord

Schelden doet geen pijn is bedacht om niet te hoeven toegeven dat je gekwetst bent. Uiteraard ben je gekwetst als iemand naar je scheld. Soms ben je meer gekwetst dan andere keren en dat heeft te maken met hoe dicht de persoon bij je staat.
Schelden door iemand op straat is minder kwetsend dan door je partner, want daarbij wil je je vertrouwd voelen.

Je ertegen wapenen kan alleen door je te realiseren dat het een teken van onmacht is van de ander om te schelden. Blijkbaar kunnen ze het verbaal niet aan om je te vertellen wat er aan de hand is.

Bij een vreemde kun je het hiermee afdoen, bij een bekende zou ik navragen waarom een gewoon gesprek niet kan.
Vraag maar:"ben ik slecht benaderbaar, scheld je daarom?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet schelden, maar wel op enigerlei wijze de waarheid zeggen, duidelijkheid bieden. Dus dat je een dergelijke omgang absoluut niet kan waarderen en zelfs afkeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik iets tegen je zeg wat niet mooi is, maar waarvan jij weet dat het klopt en je wilt dat niet, dan doet dat pijn... Zo is het nu eenmaal.. en daarom scheldt men naar elkaar... Het is een proberen te kwetsen-poging... En het doet pijn als jij weet dat het klopt.... Als ik tegen je zeg dat je een mother-fucker bent en jij weet dat het niet zo is, dan leg je dat gewoon naast je neer... Maar als je weet dat jij de persoon waarvan jij het meest afhankelijk van bent, benadeeld en uitbuit, dan doet dat wel pijn...

Terugschelden is toegeven dat je pijn had en dus geef je toe dat het klopt wat die ander in eerste instantie tegen jou zei... Dus terugschelden werkt niet, sterker nog dan accepteer je je pijn en je geeft de ander gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als ik tegen je zeg dat je een mother-fucker bent en jij weet dat het niet zo is, dan leg je dat gewoon naast je neer…"
Zo eenvoudig is 't niet altijd - bijv. de wat onzekeren onder ons kunnen (meer) gaan twijfelen aan zichzelf - meer dan dat 't anders 't geval zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee bevestig je dus wat ik zeg...
Schelden kan zeker wel pijn doen. Maar dat is geheel afhankelijk van de situatie.
Ik ben zelf op de middelbare school veel uitgescholden om mijn uiterlijk. Aangezien ik alles geloofde wat ze zeiden deed het veel pijn.
Het beste wat je hiertegen kan doen is proberen erboven te gaan staan. Maar dat is vaak makkelijker gezegt dan gedaan.
Op mijn werk word ik nu af en toe ook nog uitgescholden door oudere mensen. Die hebben vaak geen besef van waar ze zijn en wat ik dan weer kom doen.
Die mensen spreek ik gelijk toe dat schelden nu ook weer niet nodig is. En daarna door begrip te tonen voor hun situatie kom er ook vaak snel achter waarom ze schelden en kan ik hiermee helpen.
In dat geval doet schelden mij ook wel zeer, maar niet omdat ik persoonlijk aanvallen voel. Dan doet het zeer omdat ik medelijden heb met degene die zo verward is dat ze het ook allemaal niet meer weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fysiek doet 't niet direct zeer, maar mentaal wel. Tenzij je acties in de hersenen ook als fysiek ziet, dan doet 't dus ook fysiek zeer. Gezonder zal je er ook niet van worden - dus eigenlijk doet 't ook fysiek zeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen zo vaak schelden doet geen pijn, maar in ons hart raakt het wel degelijk. Ik zou er op een nette manier iets van zeggen, meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer schelden echt bedoeld is om je te raken (het woord raken zegt het al) dan doet het wel zeer.
Sommige mensen zijn er op gebrand om je zwakke plek te vinden.
Gewoon "trut" zeggen doet geen pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schelden doet geen pijn, uitgescholden worden kan bepaalde emoties oproepen.