Wie weet waarom de volgende tekst op een busje stond (lees de uitleg)?

Vanmorgen zag ik een busje rijden van het ziekenhuis. Er stond op het busje dat het van het laboratorium was van het plaatselijke ziekenhuis. Aan de zijkant zat een schuifdeur waar bij de deuropening een sticker zat met de volgende tekst: "Geen ventilatie aanwezig. Voorzichtig zijn met openen".

Heeft iemand enig idee waarom die tekst op dat busje staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk omdat ze vloeibare stikstof kunnen vervoeren.

- Ventilatie voertuig
Gelet op sectie 7.5.11 onder CV36 van het ADR
moeten colli bij voorkeur in open of geventileerde
voertuigen (of containers) worden geladen.
Gezien de specifieke eigenschappen van vloeibare
stikstof is het aan te bevelen om de ventilatie laag
in de laadruimte aan te brengen en mede voor de
algemene veiligheid dat er een fysieke scheiding
tussen de bestuurderscabine en de laadruimte
aanwezig is.
Indien het vervoer in open of geventileerde
voertuigen (of containers) niet mogelijk is en de
colli worden vervoerd in andere, gesloten
voertuigen (of containers), dan moeten de
laaddeuren worden voorzien van de volgende
tekst (tenminste 25 mm hoog):
"WAARSCHUWING
GEEN VENTILATIE
VOORZICHTIG OPENEN"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er chemische stoffen worden vervoerd dan kan het gebeuren dat die geur afgeven die naar buiten komt bij het openen van de deur. Als dat snel gebeurt kan degene die de deur opent die damp inademen. Maar als je 'm langzaam opent dan is de geur al met zuurstof gemengd en over de ruimte verdeeld, dus dan kan er geen reactie meer plaatsvinden.
Amadea