Wat zijn die koude rillingen op je rug precies, als je bijvoorbeeld een mooi liedje hoort?

Toegevoegd na 49 minuten:
en hoe ontstaan ze?
Samentrekkende zenuwen... Of iets anders

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Koude rillingen ontstaan willekeurig en heb je niet in de hand. het is een snel afwisselend spannen en ontspannen van de spiertjes die in de haarvaten zitten en waardoor je veel energie verbruikt om zodoende je lichaamstemperatuur te verhogen.
Het is dus een teken dat iemands inwendige thermostaat
opeens een paar graadjes hoger staat dan de heersende lichaamstemperatuur op dat moment.
Het is een ander soort rillen als 'rillen van de kou'. Dit is géén koude rilling.
Mooie muziek kan je ook inwendig verwarmen en daardoor loopt die inwendige thermostaat dus ook ongemerkt op.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een teken dat het je iets doet, dat je het mooi vind en het je pakt. Een soort huivering kan je het ook noemen.
Die rillingen kun je ook door iets anders krijgen.
Bijv door iets engs, is zoiets ook het geval naast kippenvel krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat elke haar van ons lichaam een spiertje heeft die de haar overeind kan trekken. Bij de meeste zoogdieren is dat nuttig: als de haren overeind staan krijgt de vacht meer volume. Daardoor wordt de warme lucht rond de huid vastgehouden. Bij angst en woede worden de haren ook overeind getrokken. Hierdoor lijkt een dier groter waardoor zijn vijanden worden afgeschrikt. In de evolutie heeft de mens echter het grootste deel van zijn beschermende lichaamsbeharing verloren. Waarschijnlijk omdat de mens geen natuurlijke vijanden meer heeft en de kleding de beschermende functie heeft overgenomen. Als we schrikken en als we het koud hebben doen we vreemd genoeg nog steeds ons best om onze haren ter bescherming overeind te zetten. De haren komen weliswaar overeind, maar dit geeft echter weinig warmte-isolatie meer. Groter lijken doen we er ook niet meer door; integendeel, het samentrekken van de kleine spiertjes onder onze huid geeft ons eerder het uiterlijk van een geplukte kip, vandaar ook dat we dit verschijnsel kippenvel noemen. Mensen kunnen in verschillende situaties kippenvel krijgen. Zoals gezegd is kou een belangrijke reden. Ook het horen van bepaalde geluiden kan kippenvel geven. Als je met je nagels over een schoolbord krast, zijn er altijd wel mensen die hun oren afschermen om geen kippenvel te krijgen. Het krijgen van kippenvel voelt soms erg onprettig aan. Dit gevoel lijkt op een plotselinge rilling, alsof we het ineens heel koud hebben. Het krijgen van kippenvel hangt ook nauw samen met ons gevoel. We kunnen spontaan kippenvel krijgen in verschillende emotionele situaties. We kunnen het krijgen als we schrikken of als we erg boos zijn, maar ook wanneer we juist iets heel mooi vinden zoals sommige muziek of als we op een bepaalde manier worden aangeraakt.