Hoe vind ik een goede en voor mij goed voelende huisarts?

ik ben verhuist en wil een nieuwe huisarts en dokter, hoe en waar vind ik deze en hoe kom ik erachter of ik ze ook leuk genoeg vind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier vind je een huisarts/huisartsenpraktijk in je nieuwe buurt.
Je kan ook de meningen, beoordelingen en ervaringen lezen van medepatiënten.

http://www.zorg.independer.nl/huisartsen/intro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt het aan je nieuwe buren vragen, en maak eerst een afspraak met hem/haar. Dan kom je er vanzelf achter of het klikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan buren en mensen aan de buurt bv winkelpersoneel.

En als je een praktijk zoekt met meerdere artsen. Zal daar vast wel eentje tussen zitten die jou bevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag eens rond bij buren welke arts zij hebben,en of ze er tevreden over zijn en dan maar hopen dat er geen patientenstop is. Ga een kennismakingsgesprek aan en kijk hoe dat loopt
anneliez
12 jaar geleden
het best neem je contact op met je zorgverzekeraar om er achter te komen welke huisartsen nog nieuwe patienten aannemen.
vervolgens kan je eens kijken of ze dichtbij hun praktijk hebben, niet onbelangrijk als je ziek bent.
bekijk ook hun site eens.
je hebt dan al een schifting gemaakt.
vervolgens kan je gerust een kennismakingsgesprek aanvragen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Had je een goed contact met je vroegere huisarts? Dan kan je die bellen, met een lijstje artsen, en aan hem (of haar) vragen welke hij/zij vindt wie het beste bij jou past. Ik heb het indertijd zo gedaan, prima resultaat!
Je moet natuurlijk een beetje in dezelfde regio blijven, niet van Groningen naar Maastricht verhuisd zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit verschillende (4x ongeveer) malen aan de hand gehad, en het komt er eigenlijk op neer dat je in je nieuwe woonplaats eerst een beetje rond gaat vragen bij mensen welke huisarts ze hebben en hoe die bevalt. Afhankelijk vn het type mensen kun je dan vaak wel een beetje inschatten of die dokter dan wel of juist helemaal niet bij je zou passen. ' Leuk' vind ik een beetje vage omschrijving trouwens ; een huisarts moet GOED zijn en qua stijl bij je passen ; het is geen nieuwe huisvriend of entertainment.

Als je eenmaal zo ver bent, maak je gewoon een afspraak voor een kennismakingsbezoek. Huisartsen weten best hoe belangrijk de persoonlijke 'klik' met patiënten is, en in die vijf, tien minuten weet je eigenlijk al een hele boel. is ie klik er niet, dan zullen ze je ook niet kwalijk nemen dat je een andere huisarts uitkiest - want vaak is dat gevoel ook wederzijds.

Ook belangrijk om je af te vragen voór je kennismakingsgesprekken is :
- heb je liever een hele jonge of juist een wat oudere huisarts, een mannelijke of een vrouwelijke ?
-wil je een klassieke huisarts, of eentje die ook homeopathische / alternatieve geneeswijzen accepteert en eventueel gebruikt
- wil je een ' pillenschrijver' of een huisarts die erg hamert op eigen verantwoordelijkheid (daar kom je in een gesprek makkelijk achter als je de juiste vragen stelt)
- Heb je wel keus en mag de praktijk waar je je oog op hebt laten vallen nog wel nieuwe patiënten aannemen ?

De belangrijkste vraag die je - actueel of niet- eigenlijk MOET stellen, is hoe de huisarts denkt over euthanasie en/of abortus. Je zult maar met een euthanasieverklaring lopen en een huisarts hebben die daar uit principe niet aan mee werkt......

Verder heb je lang niet altijd echt de vrije keus die je graag zou willen ; op het platteland is vaak maar één huisarts in de omtrek, en die moet je maar net liggen. Soms mag je niet kiezen voor een andere huisarts dan de dichtstbijzijnde. En soms gaat het om een gedeelde praktijk waar je soms de een, dan weer de ander krijgt.

Bedenk dus eerst wat je belangrijk vindt, Vraag dan rond bij nieuwe buren oid welke arts zij hebben / kennen en hoe die is, maak dan een kennismakingsgesprek.

Hetzelfde geldt trouwens voor je nieuwe tandarts, behalve het stukje euthanasie. Dat moet OOK klikken.