Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het lichamelijke voordelen als je pas na je 20ste begint met de pil?

Stel je ben 14 en je begint of je bent 30 en je begint. Heft dat dan een uitwerking op de groei of functioneren van je lichaam of geeft het bijvoorbeeld minder risico op baarmoederhals kanker als je later begint. En eigenlijk is deze vraag ook een beetje voor seks bedoeld. Wat zijn de lichamelijke voor/nadelen als je er later of eerder mee begint?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
450

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De pil heeft niets te maken met baarmoederhalskanker en heeft ook geen effect op je groei.
Er zijn geen voor- of nadelen aan vroeg of laat beginnen, je moet het gewoon zelf bepalen.
Denk er wel aan dat de pil niet tegen SOA's beschermt (en ook niet tegen het herpesvirus dat een rol speelt in het ontstaan van baarmoederhalskanker).
De pil kun je gebruiken als anticonceptiemiddel, of om je menstruatie mee te regelen, of beide. Maar je hoeft 'm niet te gebruiken als je daar geen reden voor ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect antwoord

Andere antwoorden (2)

Het maakt in prenciepe niet uit, de pil is een hormonen pil. Het is eigelijk kunstmatig menstrueren en houd ook nog innesteling van een bevruchte eicel tegen. Het voordeel is dat je precies weet wanneer je ongesteld word, en je hoeft (als je sexueel actief bent) niet bang te zijn voor ongewenste zwangerschap. Het schijnt ook tegen puistjes te helpen. Vanwegen een hormoon. Zo zijn er nog veel meer voordelen. Als je begint met de pil kan je wel last hebben van bijwerkingen : hoofdpijn, misselijkheid, buikpijn,kleine Vaginaale bloedingjes. Maar dit duurt slecht maar een paar dagen en bijwerkingen komt maar 4 procent van nederlandse mensen die de pil slikken voor, staat in de bijsluiter. Als je langer last hebt van de bijwerkingen neem dan contact op met de huisarts. Nee je kan er geen kanker van krijgen. Als je er toch bang voor bent kan je je laten prikken, heb ik ook voor de zekerheid gedaan, als ik dat niet had gedaan en ik later baarmoederhalskanker zal krijgen zal ik denken had ik toch maar... Maar ik heb de prik niet gehaalt na aanleiding van de pil. Voor meer informatie kan je altijd bij de huisarts terecht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe maakt het niet uit of je het zodra je voor het eerst ongesteld wordt gebruikt of op je 30e. Dat is wat mijn dokter me heeft verteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding