karakter is het deel van je gedrag dat voortkomt uit hoe je 'ontstaan' bent. Sommige geleerden zeggen dat karakter voornamelijk voortkomt uit je hormoonhuishouding, anderen zeggen dat het de verbindingen van de hersenen zijn.

Sommigen zeggen dat karakter te veranderen is, anderen weer dat dit niet kan.

Persoonlijk denk ik dat karakter iets is dat van binnenuit groeit. Het samenspel van 'onbeinvloedbare' factoren als hormonen, fysieke samenstelling en indrukken die effect hebben gehad op je voordat je geboren werd (of misschien ook wel in de begin tijd van je leven, immers, de eerste echte schakelingen die van belang zijn bij je reacties en acties in deze wereld, zijn gemaakt in die periode. Die zijn dus ook het belangrijkste op je keuzes en beslissingen).

Persoonlijkheid is iets dat ontstaat door je relatie met de wereld om je heen. Zonder een bepaald karakter kan ook niet een bepaalde persoonlijkheid ontstaan, maar je hebt ze altijd beide. Karakter is over het algemeen datgeen dat je emotionele gedrag kenmerkt, persoonlijkheid je intellect en gedrag in relationele zin (charisma is dat geval een goede afstemming van karakter en persoonlijkheid).

Ik kan het helemaal mis hebben, maar zo zie ik het. (<- onzeker karakter, openminded persoonlijkheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Karakter is aangeboren en persoonlijkheid wordt gemaakt, dat is het enige verschil in waarheid/werkelijkheid...

Toegevoegd na 2 minuten:
Mensen verwarren dat vaak, helaas met pijnlijke gevolgen...

Een mens van 1 jaar heeft geen persoonlijkheid, wel een karakter...
Een mens van 10 jaar heeft wel een persoonlijkheid en nog steeds een karakter...

Oordeel zelf als je nog twijfelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor een mens die nog niet kan denken is geen persoon... Die is nog niet afgescheiden van alles en niet persoonlijk... Dus kan er geen sprake zijn van persoonlijkheid... De kleine gaat op een gegeven moment IK zeggen en dat is de geboorte van de persoon... En dan komt ook de persoonlijkheid meteen naar boven... Daarvoor is het karakter dat spreekt of speelt...
je karakter is de aard die je hebt.
je persoonlijkheid is breder dan je aard, het is wat je er mee doet.
je kan bijvoorbeeld somber van aard zijn, en toch hebben geleerd soms iets zonniger naar zaken te kijken, omdat je je daar toch beter bij blijkt te voelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
waarom die minnetjes?
ik hoor het graag!
Karakter is aangeboren en persoonlijkheid is (mis)vorming door de jaren heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karakter is een onderdeel van persoonlijkheid.
Persoonlijkheid is het geheel van eigenschappen van een persoon.Karakter een onderdeel daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je karakter vormt je persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je persoonlijkheid is het totaal van de eigenschappen die jou tot een bepaald karakteristiek persoon maakt.
Die eigenschappen zijn je karaktertrekken.

Kortom: je je karakter en karaktertrekken maken jouw persoonlijkheid.

(vrij vertaald uit de Dikke van Dale)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een karakter is een onderdeel van je persoonlijkheid.
Een karakter is erfelijk bepaald.
Je persoonlijkheid kan nog verder uit groeien.
Je karakter kan je alleen nog bijschaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei dat is een moeilijke vraag.
Een karakter is erfelijk, dus stoffelijk, het hoort bij het lichaam.
Een persoonlijkheid wordt gevormt door het karakter en ervaringen, dus zou verloren gaan bij het overlijden.
Maar ik ervaar regelmatig met contact met geesten, dat er ook aan gene zijde verdriet bestaat en wroeging en spijt.
Er gaat dus zeker wel iets mee na het overlijden.
Maar wat en wat is het doel hiervan?
Ik heb hier ervaringen met geesten van hier verdronken mensen van de watersnoodramp, die nog steeds zoekende zijn, naar hun huis!
Met nog steeds zoveel verdriet en emotie die dan bij mij in golven binnen komt, zo heftig, zo intens, dan zit ik te janken als een klein kind en het is zo ongelooflijk fijn deze geesten weer thuis te brengen naar het licht.
Dan moet er na een overlijden toch iets mee gaan met die geest, een soort geheugen of een soort weten.
Ik kan het niet anders verklaren.
Heb je nog meer vragen, dan ben ik er voor je.
Groeten Ed
Je karakter wordt je mee geboren, zit ook in je DNA. Je persoonlijkheid is hoe je met je (karakter) eigenschappen omgaat. En dat is beinvloedbaar door verschillende (omgevingsfactoren)

Googelen leverde het volgende op:

Het karakter is heel eenvoudig uitgelegd ‘hoe we zijn’. Psychologen zijn tot het besluit gekomen dat iedereen een andere binnenkant heeft: ieder zijn karakter is uniek. Niemand heeft juist hetzelfde karakter; iedereen reageert anders. Om dit te verklaren moeten we iets over de ontwikkeling van ons karakter weten.

Als je geboren wordt, heb je nog geen eigen karakter, maar iedereen wordt wel geboren met een eigen temperament dat je erft van je ouders. Een temperament is hoe levendig je bent, hoeveel contact je zoekt met je ouders, hoe actief je bent, hoe goed je alles kan verdragen als baby,… Dit alles noemen we het temperament, en dat is aangeboren, niemand heeft jou dat geleerd.

Met je eigen temperament kom je in een gezin terecht. Dat gezin heeft een invloed op jou (op wie en op hoe je gaat worden) en jij hebt invloed op jouw gezin door je temperament. Zo groeit je temperament, door de invloed van je gezin waarin je leeft, uit tot je karakter. Niet alleen je gezin, maar ook de vrienden, de school, de sport – of jeugdbeweging vormen mee je karakter. Omdat iedereen een eigen temperament heeft en in een ander gezin en omgeving opgroeit, zal iedereen ook een ander karakter hebben. Zelfs jij hebt een ander karakter dan je broer of zus. Je bent wel in hetzelfde gezin opgegroeid, maar je hebt wel een ander temperament, waardoor je nu ook een ander karakter hebt. Later, als je volwassen bent, zal je karakter nog duidelijker en unieker worden en dan noemen we dat je persoonlijkheid.