Mag de arts verzwijgen dat de kankerpatient dood gaat?

De arts van een oude vrouw heeft tehen de familie gezegd dat het beter is om niet te vertellen dat ze dood gaat. Het zou kunnen leiden tot een nog snellere dood. De oude vrouw was niet bij het gesprek, weet wel dat ze kanker heeft maar weet nu dus niet dat ze uitbehandeld is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat zoiets vaker gebeurt( zelfs iets dergelijks meegemaakt in mijn eigen familie),weet er verder niets van.
Maar strafbaar is het volgens mij niet,het is dacht ik eerder een gewetenskwestie.Etische kwestie(?)
Als een arts vindt dat het geen zin heeft om te vertellen omdat er toch niets meer aan te doen is en dat iemand daar dan in ieder geval de laatste weken/maanden niet mee belast wordt ( en zo nog een beetje' gelukkig' kan zijn?)
Ik denk dat maar hè?
Ben benieuwd of iemand hier echt iets over weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal voelt zo'n patient het zelf wel aan op den duur. De arts mag het wel verzwijgen in overleg met de familie, maar hij mag niet liegen.
Dus als de patient er zelf om vraagt, zal hij de waarheid moeten vertellen.

Het beste antwoord

Als patient heb je recht om te weten waar je aan toe bent. Maar je hebt ook het recht om te zeggen dat je het liever niet wilt weten. In het geval van de oude vrouw kan de familie volgens mij het beste oordelen. Als er nog een gesprek met de oude vrouw te voeren valt, kan de familie zelf inschatten wat zij zelf het liefst zou willen. Rustig een lijdensweg tegemoet gaan zonder het te weten, of weten dat haar einde nadert, waardoor ze wel afscheid kan nemen van ieder persoonlijk. Als iemand weet dat hij dood gaat komt er andere energie vrij, die mensen de kans geeft om te zeggen wat ze voor elkaar hebben betekend.
Ik begrijp dat het om een oude vrouw gaat. Wie oud is weet ook dat hij zal sterven. Misschien zou deze vrouw het liefst nog een hele tijd leven, maar valse hoop geven vind ik eigenlijk een groot bedrog. Tenzij het een vrouw is die absoluut nooit de waarheid onder ogen durfde zien. In dat geval zou ik het dit keer dan ook maar zo laten. Dat zou dan zijn om de lieve vrede maar te bewaren. Misschien dat de arts dit bedoelt omdat hij de familie en de vrouw misschien goed kent vanuit het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als de arts van mening is, dat het voor de patient om bepaalde redenen beter is te verzwijgen dat ze terminaal is,zal dat wel een reden hebben. Je moet er van uit gaan, dat de arts de zieke goed kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel.
Niet iedereen, en de naaste familie kan dit wel beoordelen, vindt het prettig zo'n uitslag te weten en wil liever nog wat hoop houden.

'Die Hoffnung stirbt zuletzt.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat de arts dat wel mag verzwijgen. De vrouw heeft waarschijnlijk niet lang meer te leven. Stel dat zij het niet aankan als ze te horen krijgt dat ze uitbehandeld is. Dan wordt haar levenseinde nog moeilijker dan het nu al is. De arts kent haar waarschijnlijk goed en kan het waarschijnlijk goed inschatten of zij dit wel of niet aankan.
Het is nu (mede) aan de familie haar goed te begeleiden en bijvoorbeeld, als dat tenminste mogelijk is, nog leuke dingen met haar te gaan doen zonder aan haar te vertellen wat de reden daarvan is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorzover ik weet is het nergens wettelijk vastgelegd of de arts dit mag verzwijgen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal geen wet voor zijn dus het mag, echter ik vind het onverantwoord als de patient rechtbekwaam is. Door het niet te zeggen kunnen hem namelijk bepaalde zaken worden ontzegt. Ik ben van mening dat een arts het dus altijd moet zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts heeft het niet verzwegen, hij heeft de beslissing bij de familie gelegd met het advies dat het voor de oude vrouw beter zal zijn als ze van niets weet. Dit omdat als ze het weet haar leven nog korter duurt zoals aangegeven in jouw verhaal. De familie bepaalt dus in deze of het wel of niet verteld wordt. Lijkt mij ook fijner voor die vrouw om die laatste "maanden" nog te leven ipv bezig te zijn met haar dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts mag het wel verzwijgen maar de waarheid komt toch wel snel aan het licht .
De patient voelt zelf wel aan dat zij nu terminaal en het einde snel nadert .
Geef de patient de tijd om haar einde te bespreken met de familie .
Zij zal zelf wel nog een hoop te bespreken hebben voor haar einde nadert .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het echt 100 % met de dokter eens bent zou je het kunnen verzwijgen. Maar kent de dokter de vrouw echt goed? Misschien wil zij nog wat dingen afwerken waar ze nu de kans niet voor krijgt.
En even reeel, ze gaat er aan dood, en ze is op leeftijd. mag ze de kans krijgen zelf te beslissen wat ze die laatste tijd doet. Ik ga er even van uit dat dat niet vertellen de dood geen jaren zal uitstellen.
En gaat kwaliteit niet voor kwantiteit in dit geval?
anneliez
12 jaar geleden
Het is onmogelijk om hierop een goed antwoord te geven. Vooral de geestelijke toestand van de vrouw wordt uit de vraag niet duidelijk. Het is niet de gewoonte onder artsen om zulke dingen wel tegenover de patiënt te verzwijgen, maar niet tegenover de familie. Probeer te achterhalen wat de beweegredenen van de arts zijn geweest om in dit specifieke geval zo te handelen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele artsen hebben moeite om de waarheid te vertellen, het is altijd makkelijker om niks te zeggen, maar uiteindelijk is het de normaalste zaak van een mensen leven.We gaan uiteindelijk allemaal dood of beter gezegd over naar een ander leven. zelf heb ik dit al een paar keer meegemaakt dat een arts niet eerlijk is tegenover zijn patienten, en dat in 2011.
Het wordt toch wel eens tijd dat daar verandering in gaat komen, net zo als de fouten die gemaakt worden 2000 per jaar en nog ontkennen..
Als mensen weten dat ze dood gaan kunnen ze nog van alles bespreken of zeggen wat ze nog graag gezegd willen hebben en dat is juist heel mooi. veel liefs toegewenst,gooferikje