Mag de fysiotherapeut een gesprek aangaan met de meester over een vermoedelijke ontwikkelingsachterstand, zonder dat je daar als ouder bij mag zijn?

Ik zit met een probleem. Mijn zoon loopt voor zijn motoriek bij een fysiotherapeut. Omdat hij daar weinig vooruitgang boekt, en op school problemen heeft met schrijven, wordt er nu aan een ontwikkelingsachterstand gedacht, met uitloop naar het autistisch spectrum. Mijn huisarts heeft inmiddels de verwijzing naar de kinderarts verzorgd, de wachttijd is 3 maanden. De fysio vind dat mijn zoon anders denkt, traag is in zijn ontwikkeling etc. Wij als "ouders" zien alleen problemen met schrijven. Ik moet nu een afspraak regelen tussen de school en de fysio, maar ben daarbij zelf NIET welkom. Ik heb gevraagd waarom en de reden was dat de fysio wel wist hoe ik over het probleem dacht! Ik voel me nu als ouder voorbijgelopen en machteloos, omdat ik idee heb, mijn zoon te moeten "verdedigen" voordat er een diagnose is gesteld. Ik wil gewoon bij dat gesprek aanwezig zijn omdat het over mijn KIND gaat! Weet niet zo goed of ik dit nu moet aankaarten bij de meester als ik deze afspraak maak?? Verder vind ik het nogal bizar dat een fysiotherapeut n.a.v. een aantal spelletjes kan concluderen dat er in het autisch spectrum gezocht moet worden als reden waarom het schrijven niet zo lukken. Graag zou ik wat advies zien, hoe ik dit probleem nu aan moet pakken, omdat mijn zoon toch wel wat verdrietig wordt van dit alles. Hij zit er gewoon bij als wordt verteld dat hij anders zou denken dan andere kinderen, en traag is etc. Heel naar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjiez... Ja... Fijn zo'n therapeut! (not) Anders denkenden vallen altijd een beetje buiten de boot, maar dat zegt niets over goed of fout! Wie weet heb je wel een kleine einstein rondlopen thuis, die deed het ook slecht op school :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok...schriftelijk toestemming zelfs. Dat wist ik niet. Vond het gewoon vreemd dat ze zij dat ik niet welkom was tijdens het gespek. Ging er zowat van steigeren inwendig, maar ik wist niet goed wat ik nou mocht of niet. Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel succes, ik ben het eens met de antwoorden en reacties hier. Te gek voor woorden dat jij geen vinger in de pap zou mogen hebben.

Het beste antwoord

Als deze fysio niet verbonden is aan de school, kan hij zonder je toestemming helemaal niet in gesprek gaan! Als hij dus voorwaarden stelt waar jij je niet bij prettig voelt., gaat het hele gesprek niet door. Sta sterk en geef aan, dat het op jouw voorwaarden plaatsvindt, of niet.
Normaal gesproken, ben jij de intermediair naar school toe, en jij beslist, of je iets van die therapeut doorgeeft, of niet. Hij heeft zelfs beroepsgeheim.
Dan nog het thema van achterstand in de ontwikkeling: Het kan best zijn, dat de fysio dit goed ziet, maar hij heeft zich daar helemaal niet mee bezig te houden! Zijn expertise ligt op de lichamelijke ontwikkeling. Wat dat betreft lijkt het mij het beste dat hij zich helemaal niet met dit thema mag bemoeien, behalve signaleren naar jou toe.

Mijn advies is: laat de fysio erbuiten.
Jij hebt al een afspraak met de kinderarts, en dat is voldoende. Laat het traject via die arts verder lopen, die kan beslissen of er meer aan de hand is en wie zich daar in mag mengen. Diegene kan daar dan objectief instappen met de juiste expertise.
(ik heb zelf als logopediste gewerkt in het speciaal onderwijs, en logopedie is net als fysiotherapie een paramedisch beroep. vanuit deze achtergrond geef ik je dit antwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jij regelt de afspraak en je regelt gewoon dat jij daarbij bent, punt uit. Je hebt helemaal gelijk het gaat over jou kind.
Wellicht een idee om ook bijv. de remedial teacher of schoolpedagoog bij het gesprek aanwezig te laten zijn.
Wees je er wel van bewust dat mogelijk de leerkracht ook wat andere problemen ziet en zich zorgen kan maken over zijn ontwikkeling.
Ik heb zelf altijd wel de ontwikkelingsproblemen bij mijn zoon gezien, maar ik heb tientallen ouders gesproken die riepen dat er niks met hun kind mis was en die wellicht grotere problemen hadden als mijn zoon.
Maar ik vind zeker dat een fysiotherapeut alleen maar mag signaleren en rapporteren en het daarmee op houdt.
Laat je dus niet afpoeieren. Succes!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is een fysio niet voor,dit behoord hij over te laten aan de specialisten die hier verstand van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik spreek liever van een ' andere ' ontwikkeling, ipv gelijk een 'probleem'.
Elk kind ontwikkeld zich anders,.als je tegenwoordig ook maar iets buiten de standaard valt ben of heb je een probleem.
Ik weet niet waar de schrijfproblemen uit bestaan maar ik heb 3 zoons met een handschrift waar een arts jaloers op is :) nauwelijks leesbaar. Slechte fijne motoriek denk ik, familie trekje. Verder geen probleem, oudste 2 studeren, MBO en universiteit. Laat je geen probleem aanpraten, ook al komen er dingen uit testen. Ik denk als iedereen zich liet testen er bij iedereen wel iets gevonden wordt.
Ten eerste de fysio is geen psycholoog en niet bevoegd om op autisme te testen. Bij elk gesprek wat over je kind gaat met derden mag jij bij zijn om in iederegeval jouw kant van het verhaal te vertellen. Ikzelf heb erg de indruk dat scholen graag kinderen in een hokje plaatsen om zo extra geld los te peuteren voor de zogenaamde rugzakje en vertrouw dat allemaal niet zo. Ga zelf een kinder psycho zoeken en laat die het officieel testen, het kan best dat er iets is maar dat mag en kan nooit door de school en fysiotherapeut eenzijdig besloten worden. Ga naar de huisarts die kan je doorverwijzen naar de juiste instanties

heel veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar moet hij jou toestemming voor hebben, anders mag dat beslist niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk hoor jij bij dat gesprek te zijn! Als ik jou was, zou ik naar de meester gaan, en dit bespreken. Groot kans dat de meester zegt: Alles goed en wel, maar ik wil de ouder(s) bij het gesprek hebben. Het gaat om het welzijn van het kind, niet om het gemak van de fysiotherapeut.
Of je kind nou wel of niet een ontwikkelingsachterstand heeft, het is jouw kind, jij bent de meest direct betrokkene.
Overigens komt het heus voor dat er over een kind gepraat wordt zonder de ouders erbij, maar niet op deze manier.
Zo hebben wij op school gesprekken over leerlingen met een rugzak met de leerkracht, de intern begeleider, de rugzakbegeleider (dat ben ik) en de ambulant begeleider. De ouders weten van deze gesprekken en zijn van harte welkom. En een aantal keer per jaar is er een gesprek met deze mensen en met de ouders en eventueel logopedist, fysiotherapeut of andere betrokkenen.
Je mag niet buitengesloten worden. Het gaat om jouw kind, je hebt echt het recht erbij te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verhaal doet me denken aan onze dochter. Wij zijn op advies van iemand naar een osteopaat gegaan die gespecialiseerd is in kinderen en daarna weer op zijn advies naar een kinder chiropractor. Beide mensen hebben letterlijk wonderen verricht voor onze dochter. Niet belastend geen pijn en wel serieus genomen en direct resultaat. Motorisch was onze dochter een ramp, alles ging te traag ze kon niet netjes leesbaar schrijven niet steppen hinkelen enz. na de eerste behandeling kon ze dat allemaal wel. wel beverig maar ze kon het! Ik zou zeggen probeer een osteopaat (wel een met ervaring met kinderen en een chiropractor. Het heeft ons en vooral onze dochter een beter leven gegeven. ook haar gedrag is met sprongen voorruit gegaan. Als je wil kan ik je de naam van onze chiropractor geven.
succes. ene je niet laten weren bij gesprekken die over jou kind gaan!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze zoon had op 4 jarige leeftijd (getest door een speciale fysiotherapeut) een achterstand van 2,5 jaar in zijn motoriek. We hebben 2 jaar op Cesar therapie gezeten, dat had wel wat resultaat, maar uiteindelijk bleek hij een progressieve spierziekte te hebben, dit had de therapeute totaal gemist. Daar viel dus niet "tegenop" te oefenen!! Dus houd alle opties open.....de etiketten autisme e.d. liggen tegenwoordig klaar, maar er kan ook iets anders achter zitten.