Donkere urine, wat kan dat zijn?

Gisteravond was de urine van mijn man heel donker, bruin/rood-achtig. Veel donkerder dan ochtend-urine.
Na die ene keer was het daarna weer gewone kleur.
Wat kan dat geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor alle antwoorden.
Het lijkt er achteraf op dat het inderdaad te weinig vocht is geweest. Dank jullie wel!!!

Het beste antwoord

Het kan liggen aan wat je hebt gegeten en gedronken.

Andere mogelijkheid is dat je je heel weinig hebt gedronken, en/of heel veel hebt gezweet. Je hebt dan dezelfde hoeveelheid afvalstoffen, maar minder urinevocht. De concentratie aan afvalstoffen wordt daardoor hoger, waardoor de kleur van de urine intenser wordt. De urine is als het ware ingedikt.

Het kan ook zijn dat er ergens een klein bloedvaatje is geknapt. Dat kan spontaan gebeuren, maar het kan bijvoorbeeld ook ontstaan doordat je een scherp niersteentje hebt uitgeplast.

Als het eenmalig is, is er niets om je zorgen over te maken. Als het terugkomt, meteen het hele urinekanaal laten controleren door de dokter. Ook als zich in de komende twee maanden andere klachten ontwikkelen waarvoor je naar de dokter moet, kun je dit meteen even noemen. Dat zou de arts waardevolle informatie kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

Denk eens aan het eten van gisteravond. Als jullie bv bietjes aten is het heel verklaarbaar.
Als die kleur weer weg is, is het niets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het eventueel liggen aan iets wat jullie gegeten hebben?
Maar dan zou jij het waarschijlijk ook hebben.
Als het aanhoudt,toch maar even naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook wel eens als ik te weinig gedronken heb en pas heel laat naar de toilet ga. Dus dat zou het kunnen zijn. Maar het zou ook kunnen duiden op een blaasonsteking. als het nu weer helemaal goed is (geur en kleur) zou ik het even afwachten, wel in de gate houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien te weinig gedronken die dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook totaal niets te zeggen hebben... Kan gewoon spontaan gebeuren, zelfs zonder dat er een eet-aanleiding aan vooraf ging...

Maar ik raad je wel aan om een goede uitvaartverzekering te nemen... (Maar ook dit kan er mogelijk totaal niets mee te maken hebben; tegen jou mag ik dat wel zeggen...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 van mij, het kan helaas ook wel duiden op iets vervelends, waar we in mijn familie midden in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kun je niet zeggen Xinix, maakt niet uit tegen wie -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry als ik nu anderen tegen hun hoofd stoot, maar hier moet ik heel hard om lachen. Dank je Xinix. Gelukkig begrijpen wij elkaar. +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak er -10 van dan lijkt het 0 minnetjes...
Als je twijfeld, even een beetje urine naar de huisarts brengen, kan via een afspraak met de assistente, dan kunnen ze simpel meten of er een vreemde stof tussen zit. Het kan inderdaad ook van voeding komen, maar als je dat niet vermoed gewoon even laten testen.